Ambitie voor Aarschot

Op 12 december 2019

Plan Nieuw Aarschot: Meerjarenplan 2020-2025

Ongeveer één jaar geleden stelde de nieuwe stadscoalitie in Aarschot haar beleidsvisie voor. Het voorbije jaar gingen het stadsbestuur en de diensten met dit Plan Nieuw Aarschot aan de slag. Dit resulteerde in een uitgewerkt Meerjarenplan 2020-2025 met concrete engagementen die vast hangen aan de tien beleidsdoelstellingen van de beleidsvisie.

Veiligheid is een absolute prioriteit voor het stadsbestuur.

Daarom voorziet de meerjarenplanning een investeringsbudget van 1 miljoen euro extra voor de politiewerking. Daarnaast maakt de stadscoalitie in het meerjarenplan werk van een nieuwe campus voor de scholen voor buitengewoon onderwijs BLO Elzenhof en BuSO De Brug met een investering van om en bij de 20 miljoen euro. Verder voorziet de stad 2 miljoen euro per jaar aan investeringen voor weginfrastructuur. De stad koppelt daaraan de oprichting van een snelle interventiedienst die opgenomen is in het nieuwe organogram.

Het stadsbestuur pakt daarnaast de strijd tegen het water aan en voorziet daarvoor heel wat extra middelen. Zo verdubbelt de stad het budget voor het ruimen van grachten, investeert ze een half miljoen in erosiebestrijdingsmaatregelen en zijn er extra middelen voorzien voor het onderhoud van de wachtbekkens. Tot slot trekt het stadsbestuur 6,75 miljoen euro uit voor de ontwikkeling van de Laaksite.

Burgemeester Gwendolyn Rutten: “We stellen als stadsbestuur orde op zaken in Aarschot. De komende jaren investeren we voor 67 miljoen euro in onze stad en haar deelgemeenten. Dat doen we zonder de belastingen te verhogen.”

In een notendop

In een eerste stap gingen het stadsbestuur en de diensten met een fijne kam door de eigen begroting in een hele uitgebreide en intensieve budgettaire oefening. En het resultaat mag gezien worden: de stadsfinanciën zijn gezond en in evenwicht, terwijl de belastingen niet zullen stijgen. De stad engageert zich de komende jaren om niet minder dan 67 miljoen euro te investeren. De focus ligt daarbij op de kerntaken. Het nieuwe organogram is volledig gebudgetteerd in de stadsbegroting. Tot slot maakt de stad werk van een volledige integratie van stad en OCMW.

Een stad die verjongt, vergroent en koestert

Aarschot kreeg in 2018 het label van kind- en jeugdvriendelijke stad. De stadscoalitie wil daarop graag verder bouwen. Daarom maakt ze werk van de uitbouw van De Klinker Club, het Huis van het Kind en zal de stad voor 270 000 euro investeren in de aanleg van speelweefsel.

Aarschot is een stad in het groen. Die troef wil het stadsbestuur volop uitspelen. Zo maakt de stad werk van een heuse vergroeningscampagne via investeringen in onthardingen van stadsdomeinen en de (her)aanleg van parkgebieden, zoals het Orleanspark (600 000 euro), het stadspark (250 000 euro) en het park van de pastorie in Rillaar (300 000 euro).

Ook de uitrol van het Klimaatplan is belangrijk: zo screent de stad haar gebouwen systematisch op hun verbruik en maakt ze werk van energierenovaties met een investeringsbudget van 1,5 miljoen euro.

Aarschot is een echte scholenstad.

De stadscoalitie wil de uitbouw van het onderwijs in Aarschot ondersteunen en coördineren. De stad onderzoekt momenteel een samenwerking met scholengroep Adite om onze Aarschotse scholen nog beter te ondersteunen. Los daarvan is de uitbouw van een echte onderwijsdienst binnen de stad noodzakelijk en opgenomen in het organogram. Verder blijft de stad fors investeren in het Aarschots onderwijs: zo voorziet de stad een investering van 20 miljoen euro in een nieuwe scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BuSO De Brug.

Schepen Geert Schellens: “Onze Aarschotse scholen verdienen de nodige ondersteuning en middelen. Met de uitbouw van een onderwijsdienst en een nieuwe campus voor BLO en BuSO investeren we ook de komende jaren in het Aarschots onderwijs.”

Een stad die onderneemt en bruist

Ondernemen zit de Aarschottenaar in het bloed. Al van oudsher is Aarschot een echte handelsstad. Het stadsbestuur wil er dan ook voor zorgen dat de stad bruist van het ondernemen. Inzetten op een positief ondernemersklimaat is daarbij cruciaal. Dat geldt zowel voor de bedrijven als de kleinhandel in de handelskernen. Daarom investeert de stad in een aantrekkelijk bedrijventerrein met een degelijke infrastructuur.
Verder voorziet het meerjarenplan een investeringsbudget van 300 000 euro om onze handelskernen te verfraaien. Zo start de stad in 2020 bijvoorbeeld al de aanleg van een waterpartij op de Grote Markt. Ook de strijd tegen de leegstand is een speerpunt dat de nieuwe stadscoalitie samen met de bestaande ondernemers en eigenaars aanpakt.

Schepen Bert Van Der Auwera: “Dit stadsbestuur zorgt voor een toekomstgerichte visie over wonen en werken in Aarschot. Een positief ondernemersklimaat, flexibele
woonvormen gericht op verdichting dichtbij de woonkernen en aandacht voor onze open ruimtes zijn daarbij cruciaal.

Een stad die helpt en kansen geeft

Elke persoon in armoede is er één te veel. Daarom maakt de stad werk van een Armoedebestrijdingsplan. Daarbij is het essentieel om partners in het veld (Arktos, CAW), maar ook de eerstelijnszones te betrekken. Verder zet de stad in op een echt activeringsbeleid en versterkt de stad de aanwezigheid van buurtrestaurants in het centrum en de deelgemeenten.

Schepen Nicole Van Emelen: “We willen armoede in onze stad structureel verminderen en zorgen met ons Armoedebestrijdingsplan voor een gerichte aanpak.”

Een stad die veilig, droog en proper is

Veiligheid is een kerntaak van de lokale overheid. In de uitrol van het Zonaal Veiligheidsplan is daarom budget opgenomen voor extra politiepersoneel in de jeugd- en wijkwerking. Verder voorziet het stadsbestuur een investeringsbudget van 1 miljoen euro voor de uitbouw van de politiewerking. Prioriteiten bij uitstek zijn de verkeersveiligheid en drugspreventie.

Aarschot heeft een haat-liefdeverhouding met water. Daarom zorgt de stad ervoor dat het water vooral blijft waar het thuishoort: in de grachten, beken en de Demer. De stadscoalitie voorziet daarom een pakket aan maatregelen voor de strijd tegen het water. Zo verdubbelt ze het budget voor het ruimen van de grachten en rolt de stad het Erosiebestrijdings- en Hemelwaterplan uit. In elke deelgemeente voorziet de stad een permanente voorraad zandzakjes.

Schepen Gerry Vranken: “De strijd tegen water is voor ons als stadsbestuur een echt breekpunt. De waaier aan maatregelen die we nemen, moet ervoor zorgen dat we in de komende jaren deze problematiek kunnen aanpakken.”

Een stad die een thuis is voor iedereen

Het is aangenaam wonen in Aarschot. Dat wil het stadsbestuur graag zo houden én ook voor iedereen mogelijk maken. Met de herziening van de gemeentelijke RUP’s worden nieuwe woonvormen mogelijk en zet de stad in op kernverdichting in het centrum en de deelgemeenten.

In de Gijmelbergwijk en op andere plaatsen rolt de stad samen met CNUZ een renovatiegolf uit met een investeringsbudget van 20 miljoen euro. De stad versterkt de samenwerking met het intergemeentelijk project Wonen aan de Demer (IGO) om de ondersteuning rond wonen voor onze inwoners te blijven garanderen.

Schepen Bert Van Der Auwera: “Aarschot heeft prachtige groene open ruimtes. Met het inzetten op kernverdichting en nieuwe woonvormen garanderen we dat de Aarschottenaren ook in de toekomst volop van deze groene ruimtes kunnen genieten.”

Een stad die beweegt en verandert

Aarschot heeft een groot grondgebied, waardoor heel wat inwoners zich op allerhande manieren moeten verplaatsen. Een goed onderhouden infrastructuur is daarbij essentieel. De stad voorziet daarom jaarlijks 2 miljoen euro voor investeringen in de Aarschotse wegen. Ook de fiets verdient zijn plaats in de stad en haar deelgemeenten. Daarom koppelt het stadsbestuur aan de uitrol van het fietsbeleidsplan een investering van 6,2 miljoen euro over 6 jaar in het fietsnetwerk.

Schepen Annick Geyskens: “We gaan als stadsbestuur aan de slag met de input van het fietsbeleidsplan. De komende jaren investeren we fors in onze fietsinfrastructuur en maken we werk van meer verkeersveiligheid.”

Sporten is gezond en belangrijk.

De uitbouw van sportinfrastructuur is daarbij heel belangrijk. Het stadsbestuur maakt werk van de Laaksite en voorziet daarvoor 6,75 miljoen euro in haar meerjarenplanning. Daarnaast investeert de stad bijkomend in de bestaande sportinfrastructuur in het centrum en de deelgemeenten.

Een stad met smaak, goesting én ambiance

Onze stad heeft een uitgebreid aanbod aan vrijetijdsbesteding. Het is de ambitie van dit stadsbestuur om dat aanbod voor iedereen toegankelijk te maken. De uitrol van de UiTPAS zorgt ervoor dat mensen die het moeilijk hebben tegen een verminderd tarief toegang krijgen tot al het moois dat Aarschot te bieden heeft, zonder daarbij stigmatiserend te werken. De Gasthuissite wordt een geïntegreerd geheel waar het cultureel centrum, het museum en de bibliotheek naadloos in elkaar overvloeien. De nodige investeringen zijn hier dan ook aan vastgekoppeld met een totaal investeringsbudget van 985 000 euro.

Aarschot is de parel van het Hageland. Die status moet de stad in de verf durven zetten. De stadscoalitie speelt de toeristische troeven van de stad nog beter uit en investeert in het eigen cultureel erfgoed. Toeristen zijn in de eerste plaats klanten van de stad en moeten daarom zo goed als mogelijk onthaald worden.

Een stad die luistert, informeert en dialogeert

De Aarschotse burger betrekken bij het beleid, is één van de speerpunten voor dit stadsbestuur. In het meerjarenplan zijn daarom budgetten opgenomen voor participatieprojecten, waarbij de burger actief meedenkt over het Aarschot van morgen. De diensten en het bestuur rondden in 2019 alvast een eerste succesvol project af met de ‘Werkplaats’. Burgers dachten samen met de diensten na over de invulling van het nieuwe Orleanspark dat er weldra zit aan te komen.

Iedereen is het erover eens dat een goede dienstverlening moet meegaan met haar tijd. Investeringen in digitalisering met bijvoorbeeld een digitaal burgerloket en digitaal evenementenloket zijn daarom onontbeerlijk. Het stadsbestuur maakt zich sterk dat de diensten dit al voor het einde van 2020 in gebruik zullen nemen. Ook het stadsarchief wordt uitgebouwd.

Schepen Isabelle Dehond: “Onze stad moet een inhaalbeweging maken rond digitaliseren. Door steeds meer in te zetten op nieuwe vormen van communicatie, maken we de dienstverlening heel wat meer gebruiksvriendelijk en laagdrempelig.”

De stadscoalitie vindt het belangrijk om ook over het meerjarenplan in gesprek te gaan met de Aarschottenaar. Het stadsbestuur zal in elke deelgemeente en buurt langsgaan om het meerjarenplan toe te lichten en naar de inwoners te luisteren.

Een stad die efficiënt is, met een slank, modern en transpart bestuur

Als stad is het cruciaal om het goede voorbeeld te geven en voor een efficiënte organisatie te gaan. Met het nieuwe organogram, dat het stadsbestuur in samenspraak met de diensten uitwerkte, ligt de basis voor een goedwerkende organisatie klaar. Verder versterkt de stadscoalitie de samenwerking met externe partners als IGO en Entiris.

Aarschot profileert zich in de toekomst als een aantrekkelijke werkgever. Het is belangrijk dat het stadspersoneel graag komt werken en zich gesteund voelt. De uitbouw van een doordacht en modern HR-beleid is daarbij een absolute must.

Een stad waar elke buurt en deelgemeente telt

Tot slot is het voor dit stadsbestuur van cruciaal belang om elke buurt en deelgemeente aandacht te geven in de komende legislatuur. Wij zijn allemaal Aarschot en het is dan ook belangrijk om de investeringen voor de komende jaren goed en evenredig te spreiden.

Elke buurt of deelgemeente heeft haar eigenheid, en het is belangrijk om deze te koesteren. Daarom gaat dit stadsbestuur specifieke engagementen aan voor elk van hen.