“Digitalisering flitspalen unieke kans voor Aarschot .”

Op 24 mei 2017

“Digitalisering flitspalen unieke kans voor Aarschot .”

Minister Ben Weyts kondigde begin mei aan dat de analoge flitspalen in Vlaanderen worden vervangen. Voor Aarschot, dat over 22 flitspalen beschikt, is dit een unieke kans voor een veiliger én een verkeersveiliger Aarschot. Trajectcontrole wordt mogelijk op drie tracés in Aarschot.

Het Vlaams gewest kent een kleine 1400-tal flitspalen. Daarvan werken er nog zo’n 400 op basis van natte filmrolletjes. Deze analoge camera’s gaan met de recente beslissing van minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts tegen eind 2020 voorgoed voor de bijl. De digitalisering van de bestaande flitscamera’s wordt aangegrepen om meer trajectcontroles te realiseren.

De oude flitspalen hebben twee nadelen. Ten eerste zijn er bonafide chauffeurs die toch een boete krijgen omdat ze zich in een moment van onoplettendheid laten verrassen. Ten tweede zijn er chauffeurs die perfect weten waar de flitspaal staat: ze remmen net op tijd om niet geflitst te worden en trekken meteen daarna weer op. Trajectcontrole rekent af met de twee problemen: chauffeurs worden niet meer gestraft voor 1 momentopname en je ontsnapt ook niet meer door even te remmen en daarna weer op te trekken.

“Aarschot, dat over 22 flitspalen beschikt, zal hier het meest van profiteren. Verschillende flitspalen in Aarschot werken immers op analoge technologie” weet Bob D’hoedt, naast voorzitter van N-VA Aarschot ook raadgever verkeersveiligheid op het kabinet van minister Weyts.

Op papier kunnen met de omschakeling van de analoge flitspalen drie tracés worden geïdentificeerd waar trajectcontrole in Aarschot mogelijk wordt. Daarnaast kunnen de automatische nummerplaatcamera’s de politie helpen om criminaliteit te bestrijden. Gemeenteraadslid Bart Dehaes ondervroeg schepen Rutten hierover op de gemeenteraad van maandag 22 mei. “De N-VA fractie is hiervoor vragende partij. Een cameraschild zoals in Turnhout heeft zijn nut bewezen. De verkeersveiligheid stijgt en de criminaliteit daalt. Een win-win dus voor Aarschot”.