DOSSIER WITTE MOLEN WORDT HEROPEND

Bob D’hoedt - Voorzitter N-VA Aarschot

Kevin Garcia - Fractieleider N-VA Aarschot

Dossier Witte Molen wordt heropend

Het verval van de Witte Molen aan de Herseltsesteenweg is een doorn in het oog bij elke Aarschottenaar. Oppositiepartij N-VA Aarschot en burgemeester André Peeters trekken aan de alarmbel.

Met de verschillende unieke molens die Aarschot kent, heeft de stad het potentieel om zichzelf uit te roepen als dé molenstad van Vlaanderen. Doorn in het oog is echter de Witte Molen aan de Herseltsesteenweg. De bouwvallige toestand van de molen noopt tot een snelle oplossing.

Eerder verklaarde het agentschap Onroerend Erfgoed het opgemaakte subsidiedossier ontvankelijk met een voorzien premiebedrag van 542.922 euro. Het agentschap handelt de erfgoeddossiers af op basis van de datum van de indiening, conform het First In First Out-principe. In april 2014 stelde architectenbureau Okkerse een diagnosenota op waaruit afgeleid werd dat de hoogdringendheid niet kon worden ingeroepen.

Kabinet minister-president bereid om hoogdringendheid te herbekijken

De molen raakt echter zienderogen steeds meer in verval. Daarom belegde oppositiepartij

N-VA Aarschot, in samenspraak met burgemeester André Peeters,  een overleg op het kabinet van minister-president Geert Bourgeois.

Het kabinet gaf aan dat het bereid is om de hoogdringendheid van dit dossier te herbekijken. De bevoegde administratie probeert nog voor de paasvakantie een plaatsbezoek in te plannen. Deze kan vervolgens een bindend advies met betrekking tot de hoogdringendheid formuleren.

Burgemeester André Peeters reageert tevreden: “Bij een hoogdringende behandeling zou de restauratie eindelijk van start kunnen gaan. Dit is de laatste stap die noodzakelijk is opdat Aarschot zich dé molenstad van Vlaanderen kan noemen”.

Ook N-VA-voorzitter Bob D’hoedt en fractieleider Kevin Garcia reageren hoopvol: “Met dit dossier tonen we dat we ons, over de grenzen van meerderheid en oppositie heen, gezamenlijk kunnen inzetten in het belang van Aarschot. We duimen voor een snelle behandeling.”

Einde persbericht