“N-VA Aarschot roept op tot Plan ‘P’.”

Op 12 oktober 2016

“N-VA Aarschot roept op tot Plan ‘P’.”

Sinds 1 oktober 2016 is het zo ver. De snelle elektrische fiets of speed pedelec krijgt een volwaardige plaats in het verkeer.

Waar deze fiets tot voor kort gelijk werd geschakeld met een bromfiets klasse B, kan de wegbeheerder met de aanbreng van de letter "P" op het onderbord nu aangeven waar ze deze fiets wil zien in het verkeer.

"Een goede zaak" vindt gemeenteraadslid voor N-VA Annick Geyskens die schepen Gwendolyn Rutten hierover recent om een visie vroeg. De schepen antwoordde dat ze de wijziging in de wegcode nog niet in detail heeft kunnen bestuderen.

Voor N-VA Aarschot kan de snelle elektrische fiets een deel van de oplossing zijn voor de mobiliteitsknoop. De fiets, die trapondersteuning geeft boven de 25 km/u, verschijnt meer en meer in het straatbeeld en wordt vaak gebruikt voor woon-werkverkeer.

Voorzitter voor N-VA Aarschot Bob D'hoedt en Annick vinden het tijd voor een "P-plan". "De stad moet de kans die de wegcode nu biedt met twee handen grijpen. Waar het veilig kan, moeten we deze fiets verwelkomen". Bob D'hoedt, tevens raadgever mobiliteit van minister Ben Weyts, wijst er overigens op dat uitstel grote gevolgen kan hebben voor de gebruiker. "Bij ongevallen op fietspaden zonder onderbord is deze fietser niet verzekerd, reden dus voor een spoedige uitwerking van een plan "P"."