Een behoorlijk bestuur

Een open en transparante politieke cultuur

Aarschot verdient een open en transparante politieke cultuur. Wij willen werk maken van een gelijke behandeling voor iedereen en een open communicatie naar de burger toe over alles wat het stadsbestuur beslist, in het financieel beleid, in het toewijzen van contracten, in het personeelsbeleid enzovoorts. We stappen af van achterkamerpolitiek die zo sterk aanwezig is in de stad. Het is tijd om de ramen en deuren open te zetten van het stadhuis en de 21ste eeuw binnen te stappen en de gelijke behandeling van elke burger, sollicitant of ondernemer is hierbij altijd prioriteit nummer 1.

De cijfers geven ons ook gelijk. Volgens de stadsmonitor van de Vlaamse Overheid heeft amper 26 % van de Aarschottenaren vertrouwen in zijn stadsbestuur. Een cijfer dat boekdelen spreekt. Aarschot is al meerdere malen opgeschrikt door een aantal politieke schandalen, maar toch komt er geen reactie vanuit het bestuur.

We moeten de nodige inspanningen doen om dit vertrouwen te verhogen. Inspraak staat hierbij hoog op de agenda. We betrekken burgers steeds bij de start van grote projecten zodat hij zijn mening kan duidelijk maken voor een effectieve beslissing genomen wordt.

We stellen in eenvoudige en klare taal een duidelijk jaarrapport op over wat het bestuur met het belastingsgeld doet. Ook niet-financiële experts hebben het recht om te weten wat het lokale bestuur met hun belastinggeld gedaan heeft.

We gebruiken de website en andere sociale media om zo veel mogelijk informatie voor de burger ter beschikking te stellen over alles wat er op de politieke agenda staat in de stad.

Bij het personeelsbeleid gaan we voor zo veel mogelijk open aanwervingsprocedures. Iedereen moet kunnen kandideren voor gelijk welke functie binnen de stad. Zo kan steeds de beste kandidaat gevonden worden en maken we komaf met favoritisme.

Een bestuur met toekomstvisie

De N-VA wil een aanbod leveren met een toekomstvisie en een beleid voeren op lange termijn. De toekomst overkomt ons niet, maar maken we zelf. Wij denken dat deze stad broodnodig een visie op langere termijn nodig heeft op verscheidene vlakken.

We stellen dan ook voor om een visie 2050 te realiseren als stad waar we onder begeleiding van een externe partner gaan nadenken met burgers, vrijwilligers en politici over hoe de stad in 2050 er zou moeten of kunnen uitzien. Hier moet voor ons ook de nodige aandacht zijn voor de deelgemeenten.

Een bestuur moet niet alles doen

Wij willen ons focussen op de kerntaken. Een lokaal bestuur functioneert met geld dat afkomstig is van de burger en bedrijven. We moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen. We moeten ons als stadsbestuur dan ook spaarzaam opstellen en gefundeerde keuzes maken.

Een kerntakendebat dringt zich op. Heeft de stad bijvoorbeeld nood aan een eigen brouwerij? Heeft de stad nood aan een vredesbeiaard? Heeft de stad nood aan … ? Hier moet ernstig over nagedacht worden, want een slanke overheid vermindert niet alleen de belastingen, maar biedt ook ruimte voor de gemeenschap om zelf initiatief te nemen.

Dienstverlening naar de burger toe

We gaan als N-VA voor een verantwoordelijk, efficiënt en klantvriendelijk gemeentelijk bedrijf. Hiervoor moeten we geïntegreerd en domeinoverschrijdend gaan werken. We pleiten voor een organisatie die gebruik maakt van eenvoudige en korte procedures en waar snel en doeltreffend wordt ingespeeld op de opportuniteiten die zich aandienen. De integratie tussen gemeente en OCMW geeft ons een unieke kans om tot één effectief geïntegreerde organisatiestructuur en één geïntegreerd lokaal sociaal beleid te komen.

In een veelzijdige organisatie zoals een lokaal bestuur biedt een geïntegreerde aanpak een betere garantie op succes. We pleiten voor een organisatie waarbij de verschillende diensten elkaar aanvullen en versterken en er ook over de beleidsdomeinen heen een gecoördineerd beleid wordt gevoerd.

Vriendelijk, vlot en klantgericht

In de werking van het gemeentelijk apparaat moet klantvriendelijkheid centraal staan, zowel bij het vormgeven van het beleid als bij het opzetten van administratieve processen. Het snel inspelen op vragen, bezorgdheden en bemerkingen en het vlot afhandelen van administratieve procedures en dossiers moet onze eerste zorg zijn.

We maken hiervoor werk van één toegangspunt zowel fysiek als digitaal. We maken werk om digitaal zo veel als mogelijk informatie ter beschikking te stellen.

We bemannen de loketten met dossierbeheerders die over verschillende domeinen een zekere basiskennis hebben. Als contactpersoon met de burger vervullen ze een brugfunctie tussen de verschillende betrokken diensten en zijn ze verantwoordelijk voor een efficiënte afhandeling van de dagelijkse dossiers en vragen.
We informeren de burgers op een open manier over de stand van zaken van hun vraag of dossier en communiceren hier ook in heldere termijnen waarbinnen men de volgende stap kan verwachten.
We willen dat de stad dicht bij haar burgers staat. Daarom moeten de stadsdiensten ook de baan op om mensen verder te helpen. Wij denken dan aan een stadsloket in bijvoorbeeld de bib in Rilaar, maar ook een rondtrekkende caravan of dergelijke kan een oplossing zijn.

Neutraal

Als burgers beroep doen op de overheid verwachten ze een objectieve behandeling. Wij beschouwen neutraliteit en onpartijdigheid van de overheid als een fundamenteel onderdeel van onze democratische rechtstaat. Die neutraliteit vertaalt zich in de werking, deontologie en uitstraling van de overheid en moet men ook zichtbaar maken.

We nemen het neutraliteitsgebod op in de gedragsregel voor het overheidspersoneel.

Deskundigheid staat hierbij op de eerste plaats.

Performant personeelsbeleid

Objectieve aanwervingscriteria waarbij we kandidaten effectief evalueren op hun kennis en kunde, eerder dan op het kennen van de juiste personen of het kunnen voorleggen van de gepaste partijkaart of ideologie.

Werk maken van een neutraal evaluatiekader, waarbij de lat voor iedereen even hoog ligt.
Een flexibele en moderne personeelsorganisatie

We gaan slim en spaarzaam om met vaste benoemingen en de creatie van statutaire functies. Onze sterke voorkeur voor contractuele aanstellingen biedt de organisatie de flexibiliteit die nodig is

In het kader van een efficiënte organisatie van de diensten verwachten we van onze personeelsleden een polyvalente inzetbaarheid. De tijd waarin elke medewerker slechts een beperkt deel van een taak uitvoerde en amper buiten het eigen kantoor kwam, ligt al ver achter ons.