Beste Aarschottenaar

U thuis voelen in Aarschot, dat is waar N-VA Aarschot voor wil gaan. We willen een stad waar mensen elkaar kennen en helpen, en een bestuur dat zijn burgers waardeert en faciliteert om een mooie thuis te hebben. Daarom schuiven we drie prioriteiten naar voren.

1. Een veilige thuis

Veiligheid is een fundamentele pijler voor een aangename leefomgeving. N-VA Aarschot zet zich in voor een veilige thuis voor elke inwoner. Dat betekent meer politie op straat, goed verlichte straten en buurten en sterke buurtpreventienetwerken. We investeren in moderne technologieën zoals camera’s en slimme stadsverlichting om criminaliteit te voorkomen en snel in te grijpen wanneer dat nodig is.

Daarnaast pakken we zwerfvuil aan om onze straten schoon en leefbaar te houden. Door regelmatige opruimacties en strikte handhaving zorgen we voor een nette en veilige omgeving.
We investeren ook in veilige infrastructuur door te investeren in fietspaden, voetpaden en wegen, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen. Samen maken we van Aarschot een plek waar iedereen zich veilig en geborgen voelt.

2. Een welvarende thuis

Een gezonde financiële huishouding is de basis voor een welvarende gemeenschap. N-VA Aarschot streeft naar een verantwoord en transparant financieel beleid, zodat elke euro nuttig besteed wordt, net zoals een goede huisvader of huismoeder dat zou doen.

Er staan nog een aantal grote projecten in de steigers: Schoonhoven, Laaksite, scholenbouw en stadsbazuin/stadspark. Dat zijn prioriteiten om verder aan te pakken binnen een realistisch financieel kader. We ondersteunen lokale ondernemers en stimuleren nieuwe investeringen om onze stad economisch sterk en dynamisch te houden. Door een aantrekkelijk ondernemingsklimaat te creëren, zorgen we ervoor dat iedereen in Aarschot kan werken en bijdragen aan onze gezamenlijke welvaart. Thuis in Aarschot betekent ook een solide economische basis voor iedereen.

3. Een warme thuis

In Aarschot moet niemand zich eenzaam voelen. We willen sterke gemeenschapsbanden en ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt in onze Vlaamse stad waar de Nederlandse taal ons verbindt. We ondersteunen lokale verenigingen, organiseren buurtactiviteiten, investeren in speelterreinen, stimuleren vrijwilligerswerk en maken het stadhuis meer toegankelijk. Aandacht gaat naar jongeren, senioren en kwetsbare groepen, zodat zij hun plaats in de gemeenschap behouden. Door eenzaamheid te bestrijden en sociale cohesie te bevorderen, maken we van Aarschot een warme thuis voor iedereen.

N-VA Aarschot gelooft in een stad waar veiligheid, welvaart en gemeenschapsgevoel hand in hand gaan. Samen bouwen we aan een Aarschot waar iedereen zich écht thuis kan voelen.

Een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt

Een veilig Aarschot begint bij een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers.

We staan voor verantwoord financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. Waar het kan, verlagen we de belastingen.

Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kan een stad deze krachten vinden en behouden. Dat betekent goede mensen belonen en afscheid nemen waar geen zinvolle taak meer is. Personeel is duur, dus we zetten middelen ten volle in ten dienste van onze inwoners.

Tot slot hebben gemeenten nood aan betrouwbare dienstverlening. Die optimaliseren kan niet meer zonder verdere digitalisering. We benadrukken de nood aan cyberveiligheid om privacy te garanderen, en pleiten voor minstens één vrij toegankelijke dag op het stadhuis zonder afspraak.

Verantwoordelijk financieel beheer
We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen en toetsen subsidies aan hun oorspronkelijke doel. Belastingen gebruiken we als sturende kracht, zoals bij leegstandstaks, belasting op nachtwinkels of tweede verblijven. We verlagen de belastingen wanneer uitgaven dat toelaten en kijken over gemeentegrenzen heen voor samenwerkingen.

Personeelsbeleid
We voeren een modern personeelsbeleid met de nieuwe rechtspositieregeling. Ervaring kan gelijkstaan aan diploma, we maken loonpakketten aantrekkelijker voor knelpuntvacatures en belonen goede prestaties. Afscheid nemen van statutairen zonder functie moet mogelijk zijn. We investeren in bijscholing en snelle, flexibele aanwervingen. Neutraliteit blijft de norm in openbare dienstverlening.

Betrouwbare dienstverlening
We zetten volop in op cyberveiligheid en verdere digitalisering van het burgerloket. Naast digitale dienstverlening blijven fysieke loketten essentieel. We willen gegevens centraliseren voor minder papierwerk en snellere behandeling van aanvragen.

Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm

Bij veiligheid denken we snel aan de lokale politie. Dat klopt, maar het is slechts één deel van het verhaal.
Een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, lokaal bestuur als burgers.

Naast politie kan het stadsbestuur zelf bijdragen via bestuurlijke handhaving en GAS-boetes tegen overlast. Ook ruimtelijke ordening en jeugdbeleid spelen een rol. Burgers zijn het sluitstuk: zij zien het meeste, dus moeten we hen ondersteunen in burgerzin.

Richting geven aan de lokale politie

Met onze lokale politie als partner zetten we in op het bestrijden van alle vormen van criminaliteit en overlast.
Meer aanwezigheid op straat blijft nodig. We versterken de wijkwerking, want wijkagenten voelen de problemen het best aan.
We blijven de schaalgrootte van onze politiezone evalueren en kijken naar samenwerkingen met andere zones.

Het lokaal bestuur als actor in de veiligheidsketen

  • We voeren een nultolerantiebeleid voor sluikstorters.
    Anonieme GAS-vaststellers patrouilleren en recidivisten krijgen hogere boetes én betalen de schoonmaakkosten.
  • De burgemeester grijpt in bij overlast of geweld met zijn bestuurlijke bevoegdheden.
  • We bestrijden ondermijnende criminaliteit via data-analyse en controle op verdachte bedrijven.
  • Openbaar domein en gebouwen worden niet geclaimd door overlastplegers. Plaats- en toegangsverboden blijven mogelijk.
  • De samenwerking tussen jeugdwerk, politie en parket om jongeren te beschermen tegen fysieke en digitale dreigingen zetten we verder.

Burgers betrekken bij een veiligheidsbeleid

  • We voeren preventie- en sensibiliseringsacties rond drugs, verkeer en diefstal.
  • We behouden en versterken buurtinformatienetwerken (BIN’s).
  • We starten een campagne om te reageren bij discriminatie en zo slachtoffers te steunen.
  • We organiseren reanimatiecursussen en voorzien AED-toestellen op centrale plaatsen.

Veilig verkeer

Sinds oktober 2022 heeft Aarschot geen dodelijke ongevallen meer gekend en het aantal letselongevallen daalt sterk. Daar mogen we trots op zijn, maar verkeersveiligheid blijft topprioriteit.

We investeren in veilige infrastructuur: fietspaden, schoolomgevingen en wegen met aangepast wegbeeld. We voeren mobiliteitsbeleid op basis van objectieve gegevens, waarin elk vervoermiddel zijn plaats heeft.

De fiets is een volwaardig transportmiddel.
Meer dan de helft van onze verplaatsingen is korter dan 5 km, maar vaak nemen we de auto. We bouwen daarom aan een degelijk, kwaliteitsvol fietspadennetwerk.

We geven alle vervoermiddelen een juiste plaats en zoeken per geval de beste oplossing voor een vlotte doorstroming.

Verkeersveiligheid

  • We blijven werken met het SAVE-charter.
  • School- en fietsstraten worden geëvalueerd; uitbreiding kan in overleg met scholen.
  • Trage wegen worden in kaart gebracht; nieuwe doorsteekjes stimuleren zacht verkeer.
  • We zorgen voor een wegbeeld dat uitnodigt tot aangepast rijgedrag.
  • We voorzien middelen voor sensibilisering en verkeersopvoeding.
    Lagere- en middelbare scholen werken samen aan schoolvervoersplannen en fietscontroles.
  • We controleren op snelheid en foutparkeren op basis van objectieve gegevens, niet om de kas te vullen.
  • We nemen stadswachten in dienst voor handhaving en sensibilisering, vooral aan scholen.

De fiets als volwaardig transportmiddel

  • Bij inrichting van openbaar domein houden we rekening met fietsers en voetgangers; er komen voldoende fietsenstallingen.
  • We organiseren acties met lokale middenstand en scholen om fietsers te belonen, zoals Buck-E.
  • We werken met provincie en buurgemeenten samen aan aansluiting op het bovenlokaal fietsroutenetwerk.
  • We verplichten ontwikkelaars om ruime, toegankelijke fietsenstallingen te voorzien; de fiets moet sneller en makkelijker bereikbaar zijn dan de wagen.
  • Waar fietspaden niet mogelijk zijn, voorzien we alternatieve fietsroutes via parallelwegen.
  • We geven als bestuur het goede voorbeeld met fietsleasing en elektrische dienstfietsen.

Vlotte doorstroming

Meten is weten: we brengen verkeersstromen in kaart en nemen beslissingen op basis van data.

  • We ontmoedigen sluipverkeer in overleg met bewoners.
  • We houden doorgaand verkeer op hoofdwegen en optimaliseren verkeerslichten, bewegwijzering en voorrangsregelingen.
  • Grote projecten krijgen een mobiliteitsstudie en voorwaarden in de vergunning.
  • We streven naar leesbare infrastructuur waar weggebruikers intuïtief weten wie voorrang heeft.
  • We spelen een actieve rol in de vervoerregio en zetten in op realistische deelmobiliteit om parkeerdruk te verlagen.

Dierenwelzijn

Niet alleen mensen moeten zich veilig voelen, ook dieren.
Dierenwelzijn was lang verwaarloosd, maar Vlaanderen zette grote stappen.
Ook lokaal kunnen we veel betekenen, en Aarschottenaren verwachten dat.

  • We willen verder werk maken van een echt lokaal dierenasiel.
  • Binnen de politiezone is er een aanspreekpunt dierenwelzijn.
  • We voeren een actief zwerfkattenbeleid met sterilisatie- en identificatieplicht.
  • We werken samen met landbouwers die beschutting voorzien voor weidedieren volgens de Vlaamse Codex Dierenwelzijn.
  • We bekijken waar we hondenlosloopzones kunnen aanleggen.
  • We verspreiden huisdierstickers die hulpdiensten informeren over aanwezige dieren.

Een welvarend Aarschot

Als N-VA dragen we het lokale economische weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokale ondernemerschap maximale kansen.

Aarschot beschikt over een sterke industriële A-locatie en we moeten die verder ontwikkelen met verschillende functies. Ons stadscentrum heeft het, zoals vele andere centra, moeilijk met leegstand; daarom is ondersteuning essentieel.

We ontwikkelen ons centrum als leefbare kern. Via een goed afgebakend kernwinkelgebied bouwen we aan een evenwichtige mix van handel, horeca, wonen, vrije tijd en groen.

We willen ondernemers laten ondernemen in een ondernemingsvriendelijk klimaat. We beperken administratieve lasten en richten een duidelijk ondernemersloket in.

Waar de markt tekortschiet, grijpt het bestuur actief in. Leegstaande winkels en onbenutte gronden zijn gemiste kansen. Via een actief leegstandsbeleid en herbestemming geven we impulsen aan ondernemerschap.

Het ontwikkelen van leefbare kernen

  • We bakenen het kernwinkelgebied af via een stedenbouwkundige verordening en een RUP.
  • We houden het centrum bereikbaar voor iedereen, met aangepaste rijrichtingen, verkeersvrije zones en fietsstraten.
  • We voorzien extra fietsenstallingen.
  • We lanceren een subsidiereglement voor gevelrenovaties om verwaarloosde panden aan te pakken.
  • We maken de openbare ruimte sfeervol met terrassen en groen.
  • We organiseren wedstrijden zoals “mooist versierde etalage” om ondernemers te betrekken.
  • We onderzoeken bijkomende speelruimte in de buurt van terrassen, zoals de populaire fontein op de Grote Markt.

Ondernemingsvriendelijke diensten en beleid

  • Op het gemeentehuis komt één aanspreekpunt voor vergunningen, belastingen en initiatieven.
  • We vereenvoudigen procedures, want tijd is geld.
  • We verlagen belastingen voor ondernemers.
  • We communiceren open over openbare werken en beperken hinder.
  • We geven vrijstelling van bedrijfsbelasting tijdens wegenwerken.
  • We gebruiken lokale leveranciers door een databank met stadsleveranciers aan te leggen.

Actief ingrijpen waar nodig

  • We voeren een actief leegstandsbeleid met een digitale databank van handelspanden.
  • We benaderen eigenaars voor tijdelijke invullingen of pop-ups.
  • We voorzien premies voor starters en herlokalisatie.
  • We voeren en handhaven een leegstandsbelasting.
  • We activeren woningen boven winkels.
  • We organiseren centrummanagement en brengen handelaars samen voor structureel overleg.

Ruimtelijke ordening als kern van welvaart

Vlaanderen is dichtbevolkt en verkaveld. Dat lappendeken aan bebouwing maakt ons Europees koploper in ruimtebeslag en verharding. Dat gaat ten koste van landbouw, natuur en veroorzaakt hoge kosten voor infrastructuur en mobiliteit.

Tegelijk stijgt de vraag naar betaalbare woningen en voorzieningen. De bouwshift is daarom essentieel: open ruimte vrijwaren en kernen versterken. Door kwalitatief te verdichten en ruimte efficiënter te benutten, versterken we onze stads- en dorpskernen.

Bouwshift realiseren om welvaart te consolideren

De bouwshift vraagt om krachtdadig beleid en lokale uitvoering. Onze autonomie is groot, dus ook onze verantwoordelijkheid. Vlaanderen voorziet kaders en ondersteuning, maar het vraagt keuzes met een langetermijnvisie.

Geïntegreerde aanpak: met elkaar, niet naast elkaar

Ruimtelijke ordening beïnvloedt mobiliteit, betaalbaar wonen, landbouw, energie en klimaat. We werken daarom over beleidsdomeinen heen en met partners samen.

Kernen versterken door kwalitatieve verdichting

  • We gebruiken strategisch vastgoedbeleid om ontwikkelingen te sturen en bewaken onze regisseursrol.
  • We zetten eigen patrimonium in via tijdelijk gebruik of erfpacht en vermijden verkoop van gronden.
  • We formuleren een heldere ruimtelijke visie met een horizon van dertig jaar, vertrekkend van structuur- of beleidsplan.
  • We bieden ontwikkelingsperspectief aan alle sectoren, met behoud van eigen karakter van wijken en dorpen.
  • We gebruiken de knooppuntenkaart om ontwikkelingskansen te bepalen.
  • We snijden geen open ruimte meer aan en herontwikkelen verlaten sites.
  • We voorzien voldoende plaats voor bedrijvigheid via reconversie.
  • We activeren leegstand en onderbenutting en geven tijdelijke invulling waar nuttig.

Slimmer bouwen door verdichting en efficiënt ruimtegebruik

  • We bouwen niet minder, maar slimmer: hogere dichtheden in goed ontsloten kernen, met een evenwicht tussen bebouwing en groene publieke ruimte.
  • We stimuleren functieverweving (wonen-werken-winkelen).
  • We delen ruimte: parkings of sportzalen openstellen, daken benutten voor tuinen of zonnepanelen.

Open ruimte vrijwaren in omgevingsbeleid

  • We maken een RUP om open ruimte te beschermen en uitzonderingen te beperken.
  • We voeren beleid om slecht gelegen woonaanbod te vrijwaren van ontwikkeling en voeren uitdoofstrategieën waar nodig.
  • We koppelen tijdelijk gebruik aan nog te herbestemmen gebieden (tijdelijke natuur, stadslandbouw).
  • We ontwikkelen beleidskaders voor vergunningverlening om versnippering tegen te gaan.
  • We verankeren landbouwgrond voor familiale landbouw en bestrijden speculatie.
  • We brengen gemeentebossen onder volwaardig beheer en genereren inkomsten via houtoogst.
  • We werken samen met buurgemeenten en bovenlokale partners rond natuur, erosie, stikstof en bosuitbreiding.

Duurzame groei en integrale aanpak

  • We situeren gemeentelijke diensten nabij openbaar vervoer en verweven scholen, hoppinpunten en woonzorgcentra in kernen.
  • We benutten kanalen en rivieren voor transport, waterbeheer en natuur.
  • We koppelen ruimtelijke ordening aan mobiliteit, energie- en klimaatplan, hemelwaterplan en sloopbeleid.
  • We anticiperen op vergrijzing en gezinsverdunning door het juiste woningtype op de juiste plaats.
  • We beoordelen stadsontwikkelingsprojecten integraal op bereikbaarheid, groen, betaalbaarheid en leefbaarheid.
  • We leggen voorwaarden in vergunningen op voor publieke ruimte, doorsteken, deelmobiliteit en laadpalen.
  • We bouwen een netwerk van trage wegen voor functioneel en recreatief gebruik.
  • We combineren ruimtelijke ordening, leefmilieu en landbouw onder één schepen voor samenhangend beleid.
  • We betrekken GECORO, kwaliteitskamers en deskundigen om tot gedragen projecten te komen.

Een lokaal woonbeleid

Een lokaal woonbeleid moet inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is.
De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat wonen steeds duurder maakt.

Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen van levenslang en aangepast wonen voor ouderen moet verder worden uitgebreid. Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften.

Steun en hulp moeten terechtkomen bij wie ze echt nodig heeft. Aan rechten zijn plichten verbonden: misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet streng worden aangepakt, want het treft net de zwaksten.

We blijven inzetten op sociale insluiting en zien inburgering, werk en kennis van het Nederlands als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid.

Een betaalbaar en divers woonaanbod

  • We stimuleren renovaties door een centraal loket op te richten waar inwoners terechtkunnen voor advies en premies rond bouwen, verbouwen en energie.
  • We ondersteunen de private markt om kwalitatieve woningen bij te creëren, wat de prijzen drukt.
  • We leggen een woningmix op bij grotere projecten om diversiteit te garanderen.
  • Gemeentelijk patrimonium wordt ingezet om eigen inwoners kansen te geven, met kortingen voor jonge gezinnen.
  • Meergezinswoningen moeten levenslang wonen mogelijk maken via verordeningen over toegankelijkheid.
  • We behouden voldoende kwalitatieve open ruimte en sturen op verdichting waar gepast.
  • We bewaken kwaliteit bij vergunningen via minimale oppervlaktes, fietsenstallingen en afvalbergingen.
  • We activeren semi-publieke gronden voor woonprojecten.
  • We inventariseren en belasten leegstaande en verwaarloosde panden.
  • We stimuleren hergebruik en herbestemming van gebouwen.

Een sociaal woonbeleid op maat

  • Sociale woningen zijn er voor Vlamingen met beperkte middelen. Solidariteit moet terechtkomen bij wie er recht op heeft.
  • We realiseren het door Vlaanderen vastgelegde aantal sociale woningen.
  • We houden rekening met sociale draagkracht van buurt en gemeente.
  • Lokale toewijzingsreglementen geven voorrang aan lokale binding en doelgroepenbeleid.
  • We voeren buitenlandse-eigendomsonderzoeken uit bij sociale huurders om fraude te vermijden.
  • We handhaven plichten: inschrijving bij VDAB, kennis van Nederlands, werkbereidheid.
  • We bestrijden dak- en thuisloosheid via herhuisvesting.
  • We voorzien noodwoningen bij brand of onbewoonbaarheid.
  • We promoten geconventioneerd huren en sociale verhuur via private eigenaars.

Een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving

  • Woningbouw moet rekening houden met de draagkracht van buurt en gemeente.
  • Toegankelijkheid in openbaar domein is leidend.
  • Ouderen kunnen via subsidies hun woning aanpassen aan zorgbehoeften.
  • We voorzien voldoende aangepaste, betaalbare woningen voor ouderen en mensen met een beperking.

Milieu en Klimaat

Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen

We willen de CO₂-uitstoot verminderen, afval vermijden en energieverbruik verlagen. De plannen liggen klaar — nu is het tijd om te handelen.

We voeren “no-regretmaatregelen” uit die later niet moeten worden teruggedraaid en vermijden “lock-ins” die ons beperken.

De uitdagingen zijn duidelijk: vervuiling, klimaatverandering, achteruitgang van biodiversiteit. We pakken de oorzaken aan, niet alleen de gevolgen.
Vervuiler betaalt: wie duurzaam leeft wordt gestimuleerd, wie uitstoot of loost betaalt de werkelijke milieukost.

No-regretmaatregelen en doorbraken forceren

2030 is dichtbij. De doelstelling om de uitstoot met 30 % te reduceren is belangrijk, maar vooral de weg ernaartoe telt.
We zijn ambitieus maar realistisch: wat vandaag haalbaar en betaalbaar is, voeren we uit. We schalen op wat werkt en versnellen waar het verschil kan maken.
Tegelijk kijken we vooruit naar 2050 en zetten we nu processen in gang voor structurele langetermijneffecten.

Gezond leefmilieu en klimaatrobuuster worden

Zuivere lucht, proper water en meer bos: dat is de basis.
We verbeteren de leefkwaliteit, vergroenen onze gemeente, maken woonomgevingen aantrekkelijker en versterken biodiversiteit.
Zo wapenen we ons tegen wateroverlast, droogte en hittestress.

Begin met wat je zelf kan

De echte hefbomen zitten vaak op hoger niveau (Vlaams of federaal), maar als lokaal bestuur kunnen we verschil maken.
We sturen via omgevingsbeleid het mobiliteitsgedrag en energieverbruik, beheren afval en vergunnen minder hinderlijke activiteiten.
We geven zelf het goede voorbeeld en betrekken burgers zonder betutteling.

Een warm Aarschot

De N-VA wil van Aarschot een warme gemeenschap maken, waar plaats is voor iedereen.
Een sterk sociaal weefsel en leefbare buurten staan centraal. Wie het moeilijk heeft, helpen we vooruit tot men weer zelfredzaam is.
Elke inwoner heeft rechten, maar ook plichten. Werk en een eigen woning blijven de beste bescherming tegen armoede.
We willen sociale uitsluiting en vereenzaming vermijden door deelname aan het gemeenschapsleven te stimuleren.

Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd blijven in hun leefomgeving en naar elkaar omkijken.
Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en ondersteuning.
En ook voor wie zorgt, moet gezorgd worden.

Beleid op maat van jonge gezinnen

  • We zorgen voor voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.
  • We richten een digitaal loket kinderopvang op als handige tool voor ouders.
  • Het lokaal bestuur neemt de regierol op voor voorschoolse en buitenschoolse opvang.
  • Voorrangsregels voor werkende ouders of ouders in opleiding.
  • We besteden aandacht aan nieuwe gezinsvormen: eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, koppels van gelijk geslacht.
  • We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid, want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.

Zorg, gezondheid en preventie

  • We realiseren een voldoende en toegankelijk zorgaanbod binnen de gemeente en regio.
  • We stimuleren samenwerking binnen de eerstelijnszone.
  • Er komt een centraal zorgloket in het Sociaal Huis voor alle zorgvragen.
  • We ondersteunen Vlaamse preventiecampagnes en bevolkingsonderzoeken.
  • We voorzien een gemeentelijke mantelzorgpremie als waardering voor wie zorgt.
  • We promoten een gezonde levensstijl, ook binnen de stadsorganisatie zelf.
  • We onderhouden en breiden AED-toestellen uit op strategische plaatsen.
  • We realiseren een Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) samen met CAW en ziekenfondsen, zodat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden.

Inclusieve gemeente voor mensen met een beperking

  • We zorgen voor inclusiviteit in alle beleidsdomeinen.
  • Openbare gebouwen en domeinen worden integraal toegankelijk.
  • We voorzien aangepaste activiteiten binnen het vrijetijdsaanbod.
  • We organiseren prikkelarme momenten op evenementen, zoals tijdens de kermis.
  • We versterken de Minder Mobiele Centrale met vrijwillige chauffeurs.
  • De toegankelijkheidsraad adviseert en signaleert knelpunten.

Een beleid voor senioren in vorm

  • We voeren een seniorenbehoeftenonderzoek uit als basis voor toekomstig beleid.
  • Een vrijwilligersloket linkt hulpvragen aan aanbod en houdt ouderen actief.
  • We voorzien aangepaste activiteiten voor senioren.
  • We ondersteunen Lokale Dienstencentra die zelfredzaamheid versterken.
  • We creëren formele en informele ontmoetingsplaatsen.
  • Een gemeentelijk ouderenbeleidsplan en een seniorenconsulent zorgen voor opvolging.
  • We bundelen informatie in een ‘Seniorengids’.
  • We ondersteunen ouderen die thuis willen blijven wonen met maaltijden, thuiszorg en gezinshulp.
  • We faciliteren voldoende residentiële zorg in eigen gemeente.
  • We streven naar een dementievriendelijke gemeente.
  • We organiseren dag- en nachtopvang voor zorgbehoevende ouderen.

Armoede structureel aanpakken

  • We combineren rechten met plichten: steun gaat gepaard met inspanning.
  • Werk en huisvesting blijven de beste garanties tegen armoede.
  • Werkzoekenden stappen snel in trajecten naar werk, bij voorkeur in het reguliere circuit.
  • Mensen moeten eerst beschikbare premies en voordelen benutten vooraleer extra steun te vragen.
  • We bevorderen sociale integratie en bieden goedkopere warme maaltijden en een sociale kruidenier.
  • Via het Huis van het Kind stimuleren we Nederlands leren, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
  • We bevorderen deelname van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten via de UiTPAS met kansentarief.
  • Het OCMW voert grondig sociaal en financieel onderzoek met huisbezoeken.
  • We koppelen steun aan afspraken over scholing, werkbereidheid, activering en huisvesting.

Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Van een stad een gemeenschap maken: dat is de echte uitdaging.
Een sterk sociaal weefsel in buurten zorgt voor verbondenheid, sociale controle en meer welzijn.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, versterkt die samenhang: verenigingen, vrijwilligerswerk, jeugdwerking, cultuur en sport.

Een levendige gemeente heeft:

  • Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en sterke buurtwerking.
  • Een bestuur dat faciliteert in plaats van organiseert.
    • Gemeentelijke uitleendienst als aanvulling op de private markt.
    • Ondersteuning van verenigingen met infrastructuur, logistiek, informatie, subsidies en advies.
  • Een gedeelde identiteit dankzij actieve participatie.
  • Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd, met tijdelijk en gedeeld gebruik van lokalen zoals scholen.

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen

  • Sport is inclusief: niemand blijft achter.
  • We ondersteunen opleidingen voor sportcoaches.
  • We investeren in gemeentelijke infrastructuur zoals de Laaksite.
  • We ondersteunen verenigingen in hun eigen investeringen.
  • We werken samen voor bovenlokale sportinfrastructuur.
  • We hebben oog voor nieuwe sportvormen.
  • We stimuleren sport op school en werk, en beweging in publieke ruimte.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid

  • Cultuur staat dicht bij de mensen.
  • Het lokale cultuurbeleid vult de regionale dynamiek aan.
  • We combineren erfgoed en vernieuwing.

Ruimte voor kinderen en jongeren

  • Alle openbare ruimte moet toegankelijk zijn voor kinderen.
    • Parken en pleinen behouden ruimte om te spelen.
    • We zetten in op spelbeleving en op inclusie.
  • Spelen in het groen is belangrijk; we behouden openbaar groen en creëren speelbossen.
  • Spelen is geen overlast. We zorgen voor verdraagzaamheid en toetsen beleid af op effect voor jongeren.
  • Kinderen moeten zich veilig kunnen verplaatsen, zeker rond scholen en jeugdlokalen.
  • We voorzien veilige trage wegen.
  • We ondersteunen jeugdverenigingen en voorzien lokalen met speelmogelijkheden.
  • Kinderen en jongeren helpen mee nadenken over de inrichting van de publieke ruimte via jeugd- en kinderraden, leerlingenparlementen en participatiemomenten.

Toerisme als troef

Aarschot heeft alles in huis om een aantrekkelijke bestemming te zijn. We zetten in op een sterk toeristisch imago en koppelen dat aan lokale eigenheid en beleving.

Een sterk toeristisch imago

  • We vertrekken vanuit de sterktes van onze stad en werken een toeristisch ontwikkelingsplan uit.
  • We ontwikkelen een herkenbare huisstijl en sluiten eventueel aan bij de toeristische regio.
  • We sluiten samenwerkingsverbanden niet uit; die kunnen ons merk versterken.

Streekproducten en marketing

  • We profileren Aarschot binnen de regio met een sterk imago.
  • We verbinden horeca en toerisme zodat bezoekers onze lokale smaken ontdekken.
  • We brengen een toeristisch verhaal dat cultuur en erfgoed verbindt.

Dag- en verblijfstoerisme

  • We bieden een laagdrempelig en toegankelijk aanbod.
  • We investeren in wandel- en fietsroutes die onze troeven verbinden.
  • We zetten in op beleving: eten, drinken, natuur, erfgoed en gastvrijheid.

Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap

Onderwijs is het kloppend hart van onze samenleving. Lokale scholen versterken het sociale weefsel en creëren kansen voor elke jongere.

Flankerend onderwijsbeleid

Gemeenten hebben de opdracht een flankerend onderwijsbeleid te voeren.
N-VA Aarschot wil die regierol versterken, over alle netten heen, met aandacht voor ouders, taal en gelijke kansen.

  • We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor alle inwoners.
  • We ondersteunen leesbevorderingsprogramma’s en taalbaden.
  • We zetten in op het gebruik van Nederlands door ouders.
  • We werken aan de aanpak van alcoholgebruik bij minderjarigen.
  • We organiseren huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
  • We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen.

Kinderopvang en regiorol

  • We nemen de regierol op in de kinderopvang en zorgen voor voldoende, betaalbare en toegankelijke plaatsen.
  • We benutten het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) om sterke vrijetijdskansen voor kinderen te creëren.
  • We zorgen dat opvang en activiteiten goed gecoördineerd zijn en rekening houden met de noden van gezinnen.

Multi-inzetbare scholen

  • Schoolgebouwen worden ook buiten schooluren opengesteld voor het verenigingsleven.
  • We gebruiken onze infrastructuur efficiënt, als echte ontmoetingsplaatsen in de wijk.

Thuis in Aarschot

Veiligheid, welvaart en warmte gaan voor ons hand in hand.
Samen bouwen we aan een Aarschot waar mensen zich écht thuis voelen — een stad met sterke buurten, bloeiende verenigingen, goed bestuur en ruimte voor iedereen.

Thuis in Aarschot.