Groen licht voor restauratie Gasthuisapotheek

Op 25 juni 2021

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de restauratie van het Sint-Elisabethgasthuis in Aarschot. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 87.004,14 euro toe. Deze middelen komen uit het relanceplan Vlaamse Veerkracht, waarmee de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro investeert om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. ‘De voormalig apotheek staat al jarenlang leeg, en heeft een grote onderhoudsbeurt nodig. De verf bladdert af, het houtwerk heeft behandeling en versteviging nodig. Na de restauratiewerken zal de balie van het cultureel centrum een plek krijgen in de voormalige apotheek.’, aldus minister Matthias Diependaele. ‘Onroerend erfgoed vertelt vaak een lokaal verhaal en geeft mee vorm aan onze Vlaamse identiteit. Dankzij middelen uit het relanceplan kunnen eigenaars van monumenten een ondersteuning krijgen om de waarde van het erfgoed te bewaren. Door te investeren in projecten met een culturele finaliteit zorg ik mee voor het herstel van onze maatschappij na de coronacrisis.’

Het volledige interieur van de voormalige apotheek wordt gerestaureerd en geconserveerd. Na de werken krijgt de gerestaureerde apotheek een baliefunctie bij het cultureel centrum dat ondergebracht is in het Gasthuis.

Het Sint-Elisabethgasthuis van Aarschot ontstond in de dertiende eeuw, maar werd na de volledige verwoesting in de zestiende eeuw opnieuw opgericht en uitgebreid in de achttiende en negentiende eeuw. De inrichting van de voormalige apotheek is achttiende-eeuws. De originele kasten en potten zijn grotendeels bewaard.

Voor deze restauratiewerken is een premie van 87.004,14 euro toegekend.

Vlaamse Veerkracht

Vlaanderen zal de komende jaren met het relanceplan Vlaamse Veerkracht 4,3 miljard euro investeren om ons economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. Onroerend erfgoed moet haar steentje hiertoe bijdragen.

Minister Diependaele: “Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken als cultureel uithangbord levert deze investering op termijn ook een sociale en economische meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te genieten.”

Aarschots Schepen van Toerisme Annick Geyskens vult aan: "We zijn blij dat het relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering ook geld naar Aarschot brengt. Onze stad heeft heel wat toeristische troeven die we maar al te graag in de verf zetten? Met een gerestaureerde Gasthuisapotheek zal de toeristische aantrekkingskracht van Aarschot alleen maar groter worden."