“N-VA Aarschot verbijsterd: 25 € inkom voor infoavond Vredesbeiaard?!”

Op 4 april 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

“N-VA Aarschot verbijsterd: 25 € inkom voor infoavond Vredesbeiaard?!”

Recent verscheen een persbericht van de stad Aarschot met een uitnodiging voor een infoavond over de Vredesbeiaard. Tot verbijstering van N-VA Aarschot wordt hiervoor maar liefst 25 € inkomgeld gevraagd.

De aanbesteding van de stadsbeiaard heeft het afgelopen jaar heel wat voeten in de aarde gehad. Aangezien de financiering vanuit private partijen niet volstond, besloot het stadsbestuur eind 2017 een lening aan te gaan van 422.050 €. De N-VA Aarschot bleef als enige partij in de gemeenteraad gekant tegen dit prestigeproject en gelooft dat er andere manieren zijn om de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog te herdenken.

Groot is nu evenwel de verrassing dat het AGB Het Gasthuis een infoavond over de Vredesbeiaard organiseert, waarbij de toegang enkel wordt verzekerd mits het betalen van 25 € inkomgeld. Dit is onaanvaardbaar voor N-VA Aarschot. Voorzitter Bob D’hoedt: “Het is compleet onaanvaardbaar te moeten betalen voor deze infoavond. De stadsbeiaard wordt betaald met belastinggeld en zou voor de Aarschottenaar gratis toegankelijk moeten zijn. Nu betalen we drie keer: één keer bij de aanbouw, één keer bij infomomenten en één keer als we de beiaard in de toekomst willen bezoeken of een liedje willen aanvragen.”

N-VA Aarschot is alvast van plan om het stadsbestuur hierover te ondervragen op de volgende gemeenteraad.