Onwettige belasting op lijkenvervoer eindelijk afgevoerd

Op 15 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De belasting op lijkenvervoer in Aarschot is voor de N-VA reeds lang een doorn in het oog. Op de gemeenteraad van 14 mei 2018 werd eindelijk beslist deze belasting af te voeren. Ze is immers illegaal, zo blijkt. N-VA fractieleidster Annick Geyskens eist de volledige terugbetaling voor de getroffenen.

Dood en belastingen, de enige twee zekerheden in het leven. Met de belasting op het lijkenvervoer gaf de stad Aarschot tot nu een wel heel creatieve invulling aan deze boutade.

Wanneer men een overleden vriend of familielid wenste te vervoeren en daarbij het grondgebied Aarschot doorkruiste, diende men noodgedwongen voorbij de stadskas te passeren en moest men hiervoor een belasting van 64,30 euro betalen. Voor het jaar 2017 inde de stad hierdoor om en bij de 20.000 €.

Tot twee maal toe (eind 2016 en eind 2017) vroeg fractieleidster van N-VA Aarschot Annick Geyskens  waarom de stad Aarschot deze miserietaks  als enige in Vlaams Brabant nog steeds niet heeft afgeschaft. Een zinnige uitleg bij het stadbestuur bleef tot nu toe uit.

Wat blijkt nu ? Volgens het decreet van 16 januari 2004 mogen gemeenten de regels voor begrafenissen in het Vlaams Gewest  zelf vastleggen, maar mogen ze alleen belastingen heffen op diensten die bij de teraardebestelling of uitstrooiing betrekking hebben, niet op diensten die op het vervoer alleen betrekking hebben.  Gemeenten  die deze belasting nog steeds heffen, gaan hiermee in tegen de letter en de geest van de wet en het decreet.  Meer nog, de wet van 28 januari 1975 verbiedt zelfs gemeentebelastingen op het lijkenvervoer.

Tijdens de gemeenteraad van 14 mei 2018 kreeg de belasting op het lijkenvervoer uiteindelijk het nekschot.  Na jarenlang  onterecht innen van deze belasting wordt de retributie afgeschaft.

Geyskens riep het stadsbestuur op om de fout meteen recht te zetten. “De gedupeerden die deze legislatuur onderworpen werden aan deze illegale taks moeten voor N-VA hun geld terugzien. De stad is hier in de fout gegaan, niet de inwoners.”

Het stadsbestuur gaf aan enkel de retributies, geïnd in het jaar 2018 terug te zullen betalen.

“Compleet onaanvaardbaar” vindt Geyskens. “Ook de stad Aarschot staat niet boven de wet. Illegale belastingen voor zich houden om de begroting te spijzen, niet bepaald een propere politiek als je het ons vraagt.”