N-VA voor een veilige stad voor te fietsen.

Op 22 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Een stimulerend fietsbeleid

Hoewel Aarschot zulke mooie fietsroutes kent, vindt slechts 43% het veilig fietsen in Aarschot en amper 2 op de 10 vindt het veilig voor hun kinderen om te fietsen. De oorzaak hiervan ligt bij het aantal fietspaden en de slechte staat hiervan. 

We willen meer mensen veilig en comfortabel op de fiets krijgen met een doordacht beleid en wat goede wil kunnen we van Aarschot een fietsregio maken, maar dit vereist investeringen en inspanningen in fietspaden.

Daarom heeft N-VA Aarschot deze legislatuur een fietsactieplan voorgesteld:

Charter sterk fietsbeleid ondertekenen. Dit charter benadrukt het grote potentieel en de vele voordelen van fietsen, zowel voor functionele als voor recreatieve doeleinden. N-VA Aarschot wil de volgende uitgangspunten onderschrijven:

  1. Investeer in een fietscultuur
  2. Maak werk van comfort en veiligheid voor de fietser
  3. Fietsen draagt bij aan het economisch weefsel

Aanpak fietspaden

Als we meer plaats willen geven aan fietsers, moet het hele fietstraject op een comfortabele en veilige manier kunnen worden afgelegd, van de eerste tot de laatste kilometer. Daarom zorgen we voor een uitgebreid en goed onderhouden netwerk van fietsverbindingen doorheen de gemeentekern.
De gemeente stelt een concreet actieplan op, met prioriteiten voor investeringen in de fietsinfrastructuur en voor het aanpakken van conflictpunten, en koppelt daar in haar meerjarenplan de nodige budgetten aan.
We stellen voor om hiervoor ook gebruik te maken van een meetfiets. De meetfiets is een fiets die is uitgerust met diverse meetapparatuur en die wordt gebruikt om de staat van fietspaden in kaart te brengen.
Daarnaast introduceren we een systematische controle bij de heraanleg van een fietspad na wegenwerken/reparaties aan de hand van een auditfiche. Na elke ingreep wordt systematisch gecontroleerd of de staat van de fietsvoorzieningen kwalitatief genoeg is. Als dat niet het geval is, worden er aanpassingen voorzien.

Oplossing voor gevaarlijke punten

Aarschot kent enkele zeer gevaarlijke punten voor fietsers. N-VA Aarschot wilt dat deze gevaarlijke situaties zo snel mogelijk worden aangepakt. Enkele voorbeelden:

Kruispunt Betekomsesteenweg- Nijverheidslaan tijdens spits
Doorsteek Antoon De Croylaan naar het station van Aarschot
De Bekaflaan tijdens de schooluren
Onbestaande fietsinfrastructuur in de deelgemeenten.
… Jammer genoeg zijn de voorbeelden legio.

Woensdag, fietsdag

Aarschot is een scholenstad. Scholieren in Vlaanderen gaan het vaakst met de fiets naar school. Reden te meer voor Aarschot om zich als rasechte fietsstad te profileren. Vandaar ons voorstel om, minstens één keer per week, radicaal voor de fiets als vervoersmiddel te kiezen.
Ons doel? Dat minstens de helft van de scholieren die minder dan 5 km van de school woont, met de fiets komt

Wegwerken ‘missing links’

De stad dient zijn volle medewerking te verlenen aan het wegwerken van ‘missing links’, stukken ontbrekende fietsverbindingen. De fietssnelweg Aarschot-Leuven bijvoorbeeld kan potentieel veel pendelaars verleiden om de fiets te gebruiken tijdens de spits. N-VA Aarschot dringt daarom aan op een spoedige afhandeling van deze dossiers.

Veilig je fiets kunnen achter laten.

Het is niet alleen belangrijk om mensen te stimuleren om te fietsen. Het is minstens zo belangrijk dat ze hun fiets ook zullen terug vinden waar ze hem hebben achter gelaten. Wij hebben al reeds ons voorstel binnen gehaald om camera’s te laten installeren aan de fietsenstalling van het station. We willen ook verder bekijken of er nog zwarte punten zijn qua fietsendiefstal. Hier kunnen we ook andere oplossingen hanteren zoals bijvoorbeeld lokfietsen.

Veilige schoolomgevingen

Waar het kan, maken we schoolomgevingen autovrij of autoluw bij het begin en het einde van een schooldag. De stad sensibiliseert leerlingen, scholen en ouders over het fietsgebruik en de mogelijkheden van het openbaar vervoer van en naar school.

Bij schoolomgevingen is het voor ons ook belangrijk dat er gekeken wordt naar de ruime omgeving van de school. Het is daarom niet voldoende om enkel en alleen de straat voor het school in orde te maken, maar de verbindingswegen moeten voldoende in orde zijn.

We maken werk van een plan van aanpak voor schoolomgevingen en gaan daarbij systematisch aan de slag met elke schoolomgeving.

Afschaffing gratis parkeren na de schooluren

Voor ons heeft de stad de verkeerde keuze gemaakt om na de schooluren in de binnenstad het parkeren gratis te maken. Dit zorgt voor nog een aanzuigeffect van extra auto's terwijl men op dat moment juist jongeren moet stimuleren om naar de school te gaan met de fiets, met het openbaar vervoer of te voet. 

Hierdoor is ook het betalend parkeren een uur verlaat tot 19u en wij denken dat dit ook nadelig is voor onze horecazaken. 

Daardoor zijn we er van overtuigd dat we best terug naar de oude situatie gaan en zo veel mogelijk scholieren proberen te stimuleren om niet met de auto te komen.

En zo moet men na 18u nergens meer aan een schijf of ticketje denken, want het is gewoon verwarrend dat blauwe zone geldt tot 18u, maar betalend parkeren tot 19u. Menige boete had zo ook kunnen vermeden worden.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is