Stad Aarschot verlaagt tarief voor huwen op zaterdag

Op 14 juni 2019, over deze onderwerpen: Burgerlijke Stand, Burgerzaken

De gemeenteraad stemde tijdens de zitting van donderdag 13 juni in met het verlagen van het tarief om te huwen op zaterdag of een brugdag op voorstel van onze Schepen van Burgerzaken Annick Geyskens. Vanaf 1 januari 2020 wordt het tarief verlaagd van 323,40 euro naar 150 euro.

Schepen van Burgerzaken Annick Geyskens: “We brachten dit voorstel op de gemeenteraadomdat we ons binnen het stadsbestuur niet kunnen vinden in het hoge tarief dat momenteel aangerekend wordt. Voor het nieuwe, lagere tarief baseren we ons op de tarieven die inomliggende steden en gemeenten gehanteerd worden.”

“Het nieuwe tarief geldt pas vanaf 1 januari 2020, maar verloofden kunnen al vanaf 6maanden voor de geplande huwelijksdatum een aangifte doen. We willen de Aarschottenaren dus nu al tijdig en correct kunnen informeren. Daarnaast willen we hen er ook op wijzen dat de datum van de huwelijksaangifte het tarief bepaalt. Wanneer de huwelijksaangifte vóór 1 januari 2020 plaatsvindt, moeten wij nog het oude tarief van 323,40 euro aanrekenen. Burgers die volgend jaar op zaterdag willen huwen, kunnen dus best hun huwelijksaangifte pas vanaf 1 januari 2020 doen om zo van het nieuwe verlaagde tarief van 150 euro te kunnen genieten.”

Het tarief voor het huwen op werkdagen tijdens de kantooruren blijft 32,40 euro.