Topman Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt: constructie CD&V Aarschot is illegaal

Op 15 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De leidend ambtenaar van het Agentschap Wegen en Verkeer heeft in een mail bevestigd dat de constructie die CD&V Aarschot recent opzette niet wettelijk is. De N-VA diende eerder klacht in en is blij dat de onduidelijkheid wordt weggenomen.

Op zondag 9 september lanceerde de lokale CD&V-afdeling op de R25 een levensgroot spandoek van om en bij de 50 m² grootte. De N-VA afdeling merkte verschillende wettelijke inbreuken op en zag zich genoodzaakt klacht in te dienen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.

Als antwoord op een vraag naar de wettelijkheid van de constructie antwoordt de leidend ambtenaar van het Agentschap Wegen en Verkeer nu duidelijk dat meerdere rechtsregels worden overtreden. Niet tegenstaande dat de constructie zich op privaat terrein bevindt mag het paneel niet groter zijn dan 4 m². Dat wordt bepaald in het Decreet van 8 juli 2011 die de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen omschrijft.  Daarnaast schendt het paneel het Koninklijk Besluit van 14 december 1959, waarbij regels worden opgesteld op het aanplakken en reclame.

Voorzitter Bob D’hoedt is tevreden dat nu juridische duidelijkheid wordt geschept: “Wat wij van bij het begin hebben aangegeven wordt nu bevestigd, de constructie is illegaal. Rechtsregels zijn er echter voor iedereen, van de lokale jeugdbeweging tot politieke partij. Iedereen is vrij om campagne te voeren, maar dan wel binnen het kader van de wet. Dat geldt voor Groen tot Vlaams Belang. Ook de CD&V Aarschot staat volgens mij niet boven de wet.”

De voorzitter van de N-VA afdeling heeft intussen telefonisch contact gehad met CD&V-schepen Steven Omblets. Hij is bereid om de klacht bij de Raad te laten vallen indien de constructie wordt weggehaald. D’hoedt: “Het is nooit onze bedoeling geweest om de lokale CD&V een fikse boete te laten betalen, wel om iedereen te vragen de campagne eerlijk en volgens de wet te laten verlopen.”

Telefonisch werd overeengekomen vanuit de schepen dat nieuw geplaatste affichage de grootte van 4m² niet zal overschrijden en dat de lokale N-VA afdeling de klacht laat intrekken.