“Vredesbeiaard Aarschot niet gefinancierd, timing wordt niet gehaald”

Op 28 november 2017

“Vredesbeiaard Aarschot niet gefinancierd, timing wordt niet gehaald”

Het stadsbestuur blijft hardnekkig vasthouden aan de installatie van een beiaard in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Aarschot. Dat bleek uit de gemeenteraad van 27 november. Vreemd genoeg werden er geen financiële middelen voor opgenomen bij de opmaak van het budget voor het jaar 2018. De timing van uitvoering ligt hopeloos achterop, van een vredesbeiaard 100 jaar na WO I komt niks van in huis.

Het stadsbestuur van Aarschot besliste in mei 2017 in de aankoop van een vredesbeiaard voor de Onze-Lieve-Vrouwekerk ter waarde van 715.000 euro. De vredesbeiaard zou bestaan uit 51 bronzen klokken, hersmolten uit wapens uit de Eerste Wereldoorlog. Hiervoor werd een bedrag van 140.000 euro ingezameld via private giften. Teneinde de timing van 11.11.2018 te halen, 100 jaar na Wapenstilstand, besliste het stadsbestuur om de resterende 575.000 euro bij te passen.

De vraag van N-VA Aarschot voor tekst en uitleg omtrent dit prestigeproject werd toen afgewimpeld, met het argument dat de uitvoering van de werken de timing in gedrang brengen. Zes maanden later blijkt evenwel dat er het budget voor 2018 geen financiële middelen bevat voor de aankoop van de beiaard en uitvoering werken, ondanks het eerdere engagement. Het is voor N-VA Aarschot duidelijk dat de vooropgestelde timing compleet de mist ingaat, wat de noodzaak van dit nodeloze prestigeproject nog verder afzwakt. Desondanks weigerde het stadsbestuur het project openlijk af te vallen.

Fractieleider voor N-VA Aarschot Kevin Garcia: “Het is duidelijk dat het stadsbestuur koudwatervrees gekregen heeft naar aanleiding van de vele negatieve reacties omtrent dit prestigeproject. De Aarschottenaar ziet echt wel andere prioriteiten voor zijn stad. Nu de timing van het project niet meer haalbaar is vragen we luid en duidelijk: stap af van dit project en durf de beslissing eerlijk te communiceren naar de sponsors en de bevolking.”