Programma 2024

Beste Aarschottenaar,

U thuis voelen in Aarschot, dat is waar N-VA Aarschot voor gaat. We willen een stad waar mensen elkaar kennen en helpen en een bestuur dat zijn burgers waardeert en zo veel mogelijk faciliteert om een mooie thuis te hebben. Daarom schuiven we drie prioriteiten naar voren:

 

1. Een veilige thuis

Veiligheid is een fundamentele pijler voor een aangename leefomgeving. N-VA Aarschot zet zich in voor een veilige thuis voor elke inwoner. Dat betekent meer politie op straat, goed verlichte straten en buurten en sterke buurtpreventienetwerken. We investeren in moderne technologieën zoals camera’s en slimme stadsverlichting om criminaliteit te voorkomen en snel in te grijpen wanneer dat nodig is.

Daarnaast pakken we zwerfvuil aan om onze straten schoon en leefbaar te houden. Door regelmatige opruimacties en strikte handhaving zorgen we voor een nette en veilige omgeving.

We zetten ook in op veilige infrastructuur door te investeren in fietspaden, voetpaden en wegen, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen. Samen maken we van Aarschot een plek waar iedereen zich veilig en geborgen voelt.

 

2. Een welvarende thuis

Een gezonde financiële huishouding is de basis voor een welvarende gemeenschap. N-VA Aarschot streeft naar een verantwoord en transparant financieel beleid, zodat elke euro nuttig besteed wordt. Net zoals een goede huisvader of huismoeder dat zou doen.

Er staan nog een aantal grote projecten in de steigers: Schoonhoven, Laaksite, scholenbouw en stadsbazuin/stadspark. Dat zijn prioriteiten om verder aan te pakken binnen een realistisch financieel kader.

We ondersteunen lokale ondernemers en stimuleren nieuwe investeringen om onze stad economisch sterk en dynamisch te houden.

Door een aantrekkelijk ondernemingsklimaat te creëren, zorgen we ervoor dat iedereen in Aarschot kan werken en bijdragen aan onze gezamenlijke welvaart. Thuis in Aarschot betekent ook een solide economische basis voor iedereen.

 

3. Een warme thuis

In Aarschot moet niemand zich eenzaam voelen. We betreuren dat de cijfers daarrond in dalende lijn gaan. Daarom willen wij inzetten op sterke gemeenschapsbanden en willen we ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt in onze Vlaamse stad waar de Nederlandse taal ons verbindt.

We ondersteunen lokale verenigingen, organiseren buurtactiviteiten, investeren in speelterreinen, stimuleren vrijwilligerswerk en een meer toegankelijk stadhuis. Speciale aandacht gaat uit naar onze jongeren, senioren en kwetsbare groepen, zodat zij hun plaats in de gemeenschap behouden.

Door eenzaamheid te bestrijden en sociale cohesie te bevorderen, maken we van Aarschot een warme thuis voor iedereen.

 

N-VA Aarschot gelooft in een stad waar veiligheid, welvaart en gemeenschapsgevoel hand in hand gaan. Samen bouwen we aan een Aarschot waar iedereen zich écht thuis kan voelen. Thuis in Aarschot.

 

 

 

 

 

Programma 2024

 

Inhoudstafel

 

  1. Een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt             
  2. Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm.                                          
  3. Veilig verkeer                                                                                                                   
  4. De N-VA staat voor een duidelijk dierenwelzijnsbeleid                                                  
  5. Een welvarend Aarschot                                                                                                
  6. Ruimtelijk ordening als kern van welvaart.                                                                        
  7. Lokaal woonbeleid                                                                                                            
  8. Milieu & Klimaat                                                                                                                 
  9. Een warm Aarschot                                                                                                           
  10. Vrije tijd vormt mee de gemeenschap                                                                                    
  11. Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap

                                                             

Een veilig Aarschot begint bij een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers.

 

We staan voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. Waar het kan, verlagen we de belastingen.

Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kan een stad of gemeente deze krachten vinden en behouden. Dit houdt in dat we goeie medewerkers gaan belonen, maar ook afscheid durven nemen van mensen waar we geen zinvolle taken meer voor hebben. Personeel is nu eenmaal duur en als N-VA willen we de middelen ten volle inzetten ten dienste van onze inwoners.

Tot slot hebben gemeenten nood aan een betrouwbare dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening kan niet meer zonder een verdere digitalisering. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat dit niet zonder risico is. Als N-VA beklemtonen we dan ook extra de nood aan cyberbeveiliging om de privacy van de burgers te garanderen, maar ook toegankelijkheid speelt hierin een rol daarom pleiten we voor één vrij toegankelijke dag op het stadhuis wanneer je ook zonder afspraak kan verder geholpen worden.

Verantwoordelijk financieel beheer

We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen. We lijsten elke (significante) uitgave, subsidie en premie op en toetsen die aan het oorspronkelijke doel. Zo kunnen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo efficiënt en effectief mogelijk besteden.

We gebruiken de gemeentebelastingen als sturende kracht om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen. Denk hierbij aan:

  • de leegstandstaks;
  • de belasting op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven;
  • de belasting op tweede verblijven. 

We verlagen de belastingen als de uitgaven dit toelaten. We gaan geen schuldenput creëren op kap van de toekomstige belastingbetalers. 

Dienstverlening moet niet noodzakelijk gebeuren op het niveau onze gemeente. Waar mogelijk kijken we over de gemeentegrenzen om via samenwerkingen onze inwoners de beste dienstverlening te geven aan de beste prijs.

Personeelsbeleid

We willen als gemeente een modern personeelsbeleid voeren. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwe rechtspositieregeling 

  • We willen ervaring gemakkelijker laten meetellen evenwaardig aan een diploma.
  • We maken gebruik van onze lokale autonomie om een aantrekkelijker loonpakket op te stellen voor knelpuntvacatures. 
  • We willen goed presterende ambtenaren belonen met extra loon of premies.
  • Indien nodig willen we gemakkelijker afscheid van statutaire werknemers als er geen plaats meer is voor hen in onze organisatie. 

We willen volop gaan voor een actief bijscholingsbeleid. 

Voor toekomstige aanwervingen zetten we in op contractuele aanstellingen, dit kan onze gemeente de flexibiliteit geven die nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.

We organiseren het aanwervingsbeleid van onze gemeente op een snelle en flexibele manier, zodat we goed kunnen inspelen op de evoluties van de arbeidsmarkt. We willen niet dat capabele kandidaten afhaken omwille van lange selectieprocedures en -termijnen. We hebben de afgelopen legislatuur hiervoor samengewerkt met een extern bureau gezien de historische Aarschotse context omtrent aanstellingen. Dit onpartijdige beleid zetten we verder.

Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige dienstverlening. Die
neutraliteit en onpartijdigheid worden zichtbaar gemaakt door een neutrale kledingstijl voor personeel dat in rechtstreeks contact komt met onze burgers in de openbare dienstverlening en bij contact met externe partners. Religieuze of ideologische symbolen zijn dus niet toegelaten in deze functies

Betrouwbare dienstverlening

We zetten volop in op cyberveiligheid. Onze gemeente verwerkt grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van onze inwoners en deze moeten dan ook zo goed mogelijk beschermd worden.

  • Via een verdere digitalisering van ons burgerloket blijven we investeren in een vlottere dienstverlening.
  • Naast de digitale dienstverlening blijven fysieke loketten essentieel. We zorgen voor een dag waarbij je zonder afspraak ook kan geholpen worden.
  • Voor de interne werking van ons lokaal bestuur willen we investeren in een centralisatie van de gegevens. Hierdoor is er minder papierwerk voor inwoners en ondernemers en kunnen aanvragen vlotter behandeld worden.

Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm. Bij veiligheid voor een lokaal bestuur denken we snel aan de lokale politie. Hoewel dit logisch is, is het slechts 1 deel van het verhaal want een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers. 

 

Naast de politie kan de lokale politiek ook zijn verantwoordelijkheid nemen om een veilige stad of gemeente te creëren. De meest gekende manier is het beteugelen van overlast via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes). Daarnaast heeft de burgemeester en het college via de bestuurlijke handhaving zeker ook zijn rol te spelen, maar ook andere beleidsdomein zoals ruimtelijke ordening of de jeugddienst kunnen vanuit hun vakgebied helpen om jullie gemeente veiliger te maken. 

Het sluitstuk van een veilige stad of gemeente zijn haar inwoners. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus ook het meeste zien of doen. Als lokaal bestuur kan je op gerichte manier de nodige burgerzin ondersteunen. 

Richting geven aan de lokale politie

Met onze lokale politie als partner zetten we volop in op het bestrijden van alle vormen van criminaliteit. We hebben in onze stad ook al wel eens last van kleinere overlast die als heel hinderlijk kan ervaren worden. Hierop moeten we verder werken en is meer capaciteit/aanwezigheid van politie vereist.
We zetten volop in op de wijkwerking van onze lokale politie. Zij zijn het best geplaatst om de gevoeligheden in de wijk aan te voelen en problemen op tijd te signaleren. 
We hebben een evaluatie gedaan van de schaalgrootte van onze politiezone. Dit was een mooie oefening en we moeten blijven kijken over de huidige zonegrenzen op zoek naar partners.

Het lokaal bestuur als actor in de veiligheidsketen

  • We willen een nultolerantiebeleid voor sluikstorters. Om dit waar te maken laten we anonieme GAS-vaststellers frequent patrouilleren en verhogen we de GAS-boetes voor recidivisten. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters via retributie ook de rekening voor de schoonmaakkosten gepresenteerd. Deze GAS-vaststellers dienen in eerste instantie om de grotere sluikstorters te betrappen.
  • Als N-VA gaan we voor een burgemeester die overlast als geweld, te luide muziek of vervuiling van het openbaar domein aanpakt. Onze kandidaat-burgemeester zal wanneer nodig zijn politionele bevoegdheden inzetten om het samenleven in onze gemeente te verbeteren. 
  • We pakken het fenomeen van ondermijnende criminaliteit aan. Via data-analyse bepalen we welke bedrijven mogelijks dekmantels zijn voor criminele organisaties. Deze potentiële malafide bedrijven zullen we met de bevoegde diensten grondig onder de loep om zo onze handelszaken te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. 
  • Gebouwen of braakliggende stukken grond die zware overlast blijven aantrekken kopen we als lokaal bestuur aan om te ontwikkelen en meer levenskwaliteit te bieden.
  • We laten niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door groepen overlastplegers. Indien nodig en als laatste optie maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast. 
  • We zijn in Aarschot een toonvoorbeeld op het vlak van samenwerking tussen het jeugd- en veiligheidsbeleid. De jeugdwerkpartners werken samen met politie en parket om jongeren te beschermen tegen bedreigingen in hun fysieke en digitale wereld. Deze samenwerking moeten we verder uitspelen en verder optreden voor zij die de regels overtreden.

Burgers betrekken bij een veiligheidsbeleid

  • We voeren een preventie- en sensibiliseringsbeleid over drugs, verkeersveiligheid en diefstal.
  • Verschillende buurtinformatienetwerken (BIN's) zijn al actief in onze gemeente. We willen deze waardevolle inzet van de burgers behouden en via een evaluatie en begeleide bijsturing verbeteren.
  • Via een gerichte campagne roepen we onze inwoners op om te reageren bij discriminatie. De campagne geeft bruikbare tips om goed te reageren zodat de slachtoffers onmiddellijk het signaal krijgen dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt in onze stad.  
  • We organiseren reanimatiecursussen en installeren Automatische Externe Defibrillatoren (AED's) op centrale plaatsen in onze gemeente.

 

Veilig verkeer

 

In Aarschot heeft er sinds oktober 2022 geen dodelijk ongeval plaats gevonden en daalt het aantal ongevallen met lichamelijk letsel sterk. Dat is waar we met zijn allen fier op mogen zijn. Daarom moet verkeersveiligheid onze topprioriteit blijven op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en
betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer zoals we de afgelopen jaren gedaan hebben.

We voeren een mobiliteitsbeleid op basis van objectieve gegevens waarin elk vervoersmiddel een plaats heeft.

Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel. Met een doordacht beleid en wat goede wil kan Vlaanderen zijn positie als fietsregio nog verder verstevigen. Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VA zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk.

Het fileprobleem kunnen we alleen oplossen door op verschillende vervoermiddelen tegelijk in te zetten. De N-VA wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. Op gemeentelijk vlak moeten we keuzes maken in functie van de omvang van onze stad, rekening houdend met de lokale verkeerssituatie en de specifieke mobiliteitsnoden. Op deze manier werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming.

Verkeersveiligheid

  • We werken verder met ons actieplan rond verkeersveiligheid van het SAVE-charter.
  • We hebben school- en fietsstraten ingericht waar dit nuttig lijkt. Verdere uitbreiding van fietsstraten lijkt niet meteen aan de orde, maar we kunnen dit altijd verder evalueren. Schoolstraten kunnen in samenspraak met de school.
  • We brengen trage wegen in kaart en kijken bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen steeds of er nieuwe doorsteekjes of trage verbindingen mogelijk zijn. Deze trage verbindingen kunnen nuttig zijn voor fietsers en voetgangers.
  • We zorgen voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag.
  • We maken voldoende middelen vrij voor sensibilisering en verkeersopvoeding. Zo hebben we afgelopen jaren een bevraging gedaan van de lagere schoolkinderen en samen met alle lagere scholen gewerkt aan een schoolvervoersplan waarin verschillende acties zijn opgenomen, die worden uitgevoerd. We herhalen deze oefening ook nog eens met de middelbare scholen. Zo maken we leerlingen attent van veilige fietsverbindingen. In samenwerking met de politie of gemeenschapswachten voeren we gratis fietscontroles uit op de scholen.
  • Het lokale bestuur voert een aangepast handhavingsbeleid. We controleren op snelheid op een slimme manier, niet om de stadskas te vullen, maar op basis van objectieve gegevens, maar ook daar waar foutparkeren het zicht belemmert, of in de buurt van een school.
  • We nemen als stad terug stadswachten aan om een rol te spelen in handhaving en sensibilisering zeker in de buurt van scholen.

De fiets als volwaardig transportmiddel

  • Bij de inrichting van het openbaar domein, houden we steeds rekening met fietsers en andere trage weggebruikers. Zo voorzien we steeds voldoende fietsenstallingen en een vlot toegankelijk openbaar domein.
  • We zetten in samenwerking met de lokale middenstand of lokale scholen acties op om fietsers in de bloemetjes te zetten zoals we doen met Buck-E.
  • Het lokaal bestuur treedt in dialoog met provincie en naburige lokale besturen om het lokale fietsverkeer optimaal te laten aansluiten op het netwerk van de buurgemeenten en het bovenlokale fietsroutenetwerk. Op die manier ontsluiten we onze gemeente maximaal voor fietsers, zowel recreatief als voor woon-werkverkeer.
  • We maken een verordening die ontwikkelaars verplicht om ruime, goed toegankelijke fietsenstallingen te voorzien. Het principe hierbij is dat de fiets steeds sneller en makkelijker toegankelijk moet zijn dan de wagen. 
  • We voorzien, daar waar fietspaden niet mogelijk zijn, alternatieve fietsroutes bijvoorbeeld via parallelwegen. Deze fietsroutes kunnen via simpele ingrepen fietsvriendelijker ingericht worden.
  • We geven als lokaal bestuur het goede voorbeeld en zetten maximaal in op fietsgebruik voor de eigen werking. Het personeel wordt gestimuleerd om de fiets te gebruiken door bijvoorbeeld het leasen van fietsen. Bij de vernieuwing van het wagenpark kunnen bijvoorbeeld enkele auto's worden vervangen door elektrische dienstfietsen. 
  • Vlotte doorstroming

Meten is weten: als lokaal bestuur brengen we de verkeersstromen correct in kaart. Op basis van die data kunnen we in samenwerking met de beheerder van de gewestwegen, de politiezone en de burgers een up to date mobiliteitsbeleid voeren. Op basis daarvan kunnen gerichte ingrepen op maat genomen worden. Beslissingen nemen we op basis van data en niet op basis van perceptie.

  • We ontmoedigen sluipverkeer in samenspraak met bewoners. Samen stellen we de probleempunten vast en werken we naar een oplossing die zowel de rust in de buurt als de vlotte bereikbaarheid van gemeentelijke diensten en handel garandeert.
  • We houden het doorgaand verkeer maximaal op de hoofdwegen. Hierdoor ontlasten we de woonstraten. We optimaliseren en evalueren de voorrangsregelingen, de afstelling van de verkeerslichten, bewegwijzering en snelheidsremmende maatregelen.
  • Bij grote projecten houden we voldoende rekening met de mobiliteitstoets of mobiliteitsstudie. We leggen in dat kader ook voorwaarden op bij het afleveren van de omgevingsvergunning om een vlotte mobiliteitsafwikkeling te garanderen.
  • De weginfrastructuur moet leesbaar zijn. Weggebruikers moeten intuïtief begrijpen waar hun plaats is en wie er voorrang heeft
  • We spelen een actieve rol in de vervoerregio. Dit is het meest geschikte platform om bovenlokale problemen vast te stellen en te werken aan oplossingen.
  • We maken verder gebruik van de mogelijkheden van deelmobiliteit binnen een realistisch kader. Op die manier laten we de parkeerdruk dalen en vergroten we de toegang tot bijvoorbeeld elektrische wagens.

 

De N-VA staat voor een duidelijk dierenwelzijnsbeleid.

 

Niet alleen mensen moeten zich veilig kunnen voelen, maar ook dieren. Dierenwelzijn was vroeger een verwaarloosde beleidsmaterie, maar dat is veranderd sinds het in 2014 een Vlaamse bevoegdheid werd. Sindsdien is het aantal personeelsleden verdriedubbeld en het budget is zelfs vertienvoudigd. Er werden baanbrekende beslissingen genomen (denk aan het verbod op onverdoofd slachten, het einde van de pelsdierkweek en de veel strengere straffen voor dierenbeulen, …) en er kwam structurele steun voor dierenasielen. De Vlaamse Regering heeft echter ook lokale bondgenoten nodig in de steden en gemeenten. Nog niet alle gemeentebesturen grijpen alle kansen die ze binnen hun lokale bevoegdheden hebben om dierenwelzijn te versterken.

We kunnen als lokaal bestuur ook veel betekenen op het vlak van Dierenwelzijn, vele Aarschottenaren verwachten dat ook.

  • We maken verder werk van het ontbreken van een echt lokaal dierenasiel.
  • We hebben een aanspreekpunt dierenwelzijn binnen de politiezone.
  • We hebben de lokale bevoegdheid rond zwerfkattenbeleid maximaal ingevuld in verband met sterilisatie- en identificatieverplichting. 
  • We werken samen met lokale landbouwers die beschutting voorzien voor hun weidedieren, zoals voorzien in de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn.
  • We willen verder bekijken waar we een hondenlosloopzone kunnen inrichten.
  • We verspreiden huisdierstickers, die hulpdiensten bij een interventie wijzen op de dieren.

 

Een welvarend Aarschot

Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. 

 

We hebben in Aarschot een A-locatie met ons industrieterrein en we moeten daar ook verder ontwikkelen met verschillende functies. Ons stadscentrum heeft het helaas net zoals vele andere centra moeilijk qua leegstand vandaar dat kansen geven en ondersteuning net zo essentieel is.

Dit doen we door ons stadscentrum te ontwikkelen als leefbare kern. Via een goed afgebakend kernwinkelgebied kan een gemeente werk maken van een evenwichtig en bereikbaar centrum met plaats voor handel en horeca, maar even goed met aandacht voor wonen, vrije tijd en groene ruimtes. 

We willen ondernemers laten ondernemen daarvoor willen we ook een ondernemingsvriendelijk klimaat creëren. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk en richten een ondernemersloket in. Zo dat het voor iedereen duidelijk is waar ze met hun vragen en bezorgdheden terecht kunnen. 

Waar de markt gaten laat vallen kan een lokaal bestuur ook actief ingrijpen. Leegstand in de winkelstraten of onbenutte gronden op de bedrijventerreinen zijn gemiste kansen. Via een actief leegstandsbeleid of door het voortouw te nemen in (her)bestemming van gronden en gebouwen zorgen we voor nieuwe impulsen in het lokaal ondernemerschap. Ook kunnen we verder een regisseursrol opnemen om de samenwerking tussen de handelaars te bevorderen.

Het ontwikkelen van leefbare kernen

  • We bakenen via een stedenbouwkundige verordening en ruimtelijk uitvoeringsplan ons kernwinkelgebied af, die we invullen met gepaste vormen van kleinhandelsactiviteiten zoals winkel of horeca. 
  • We houden de kern bereikbaar voor iedereen. We hebben de rijrichting aangepast en hebben een stuk verkeersvrij gemaakt in het centrum en daarnaast met fietsstraten gewerkt. We maken werk van extra fietsenstallingen.
  • Met een gericht subsidiereglement voor gevelrenovatie pakken we de verwaarloosde panden in onze kern aan. Het straatbeeld zal er op vooruit gaan en ook de eigenaars worden gestimuleerd om zelf ook te werken aan een kwalitatieve invulling van hun panden.
  • We richten de openbare ruimte in tot een sfeervolle omgeving. Met terrassen en extra groen maken we van het centrum een aangename plaats om te vertoeven.
  • Via het organiseren van wedstrijden voor de mooist versierde etalage in de kerstperiode betrekken we ondernemers mee in het creëren van een sfeervolle omgeving.
  • We hebben een fontein gerealiseerd op onze grote markt waar al zo veel kinderen geniet hebben van gehad terwijl de ouders of grootouders rustig een terrasje kunnen doen. We bekijken verder of we nog zo’n zaken qua speelruimte in de buurt van de terrassen kunnen realiseren. 
  • Ondernemingsvriendelijke diensten en beleid organiseren

We organiseren de gemeentelijke administratie op een klantvriendelijke manier. Op het gemeentehuis maken we 1 aanspreekpunt voor vragen over vergunningen, belastingen of gemeentelijke initiatieven. 

  • We analyseren kritisch onze eigen procedures. Tijd is geld, zowel voor ambtenaren als ondernemers. 
  • We vereenvoudigen en verlagen de belastingen voor ondernemers.
  • We pleiten voor open en tijdige communicatie over openbare werken. We beperken de hinder en reiken proactief informatie uit over de ondersteunende maatregelen van andere overheden. 
  • We geven vrijstellingen op de bedrijfsbelasting voor de duur van de wegenwerken
  • We leggen een databank aan met stadsleveranciers zodat wanneer we als lokaal bestuur offertes opvragen dit lokaal kan gebeuren. 

Actief ingrijpen waar nodig

We voeren een actief leegstandsbeleid:

  • We richten een digitale databank in met lege handelspanden om ze vlot tot bij potentiële ondernemers te brengen. 
  • We benaderen eigenaars van panden om ook verder tijdelijke invullingen, pop-ups of korte termijnhuur mogelijk te maken.
  • We werken een premiestelsel uit om ondernemers te laten starten, verbouwen en herlokaliseren. 
  • Als stok achter de deur voeren we een leegstandsbelasting in en handhaven we die ook. 
  • We activeren de woningen boven de winkels.

We organiseren verder centrummanagement 

  • We nemen als gemeente een regisseursrol op om de handelaars samen te brengen en met hen een florerend handelsleven op te zetten. 
  • We treden regelmatig en structureel in gesprek met zowel handelaars als handelaarsverenigingen.

 

Ruimtelijk ordening als kern van welvaart.

 

Vlaanderen is dichtbevolkt en tot op het bot verkaveld. Hier staan overal gebouwen, maar is geen écht verstedelijkt gebied. De meeste gemeenten behoren tot het buitengebied en zijn landelijk. Daar staat de kerk prominent in het midden en wie verder gaat langs Vlaamse wegen, komt onderweg altijd een verkaveling, baanwinkel of fermette tegen.

Dat lappendeken aan bebouwing maakt ons Europees koploper op vlak van ruimtebeslag en verharding waarvan de oppervlakte blijft stijgen. Dat gaat niet alleen ten koste van landbouw en natuur, maar brengt ook enorme kosten met zich mee door files, aanleg van infrastructuur, nutsvoorzieningen en het overmatig ruimtegebruik van huizen met veel verharding.

Maatschappelijke uitdagingen met ruimtevragen

Tegelijkertijd stijgt de behoefte aan (betaalbare) woningen en voorzieningen door de bevolkingstoename, de gezinsverdunning en de nakende vergrijzingsgolf. De wateroverlast, de boerenprotesten, de inplanting van windturbines, de CO2-emissies… Ze tonen aan dat we op ruimtelijke en milieumatige grenzen stoten waarmee we rekening moeten houden, willen we onszelf niet economisch en ecologisch vastrijden.

Voor die maatschappelijke uitdagingen hebben een andere aanpak nodig dan de manier waarop we vandaag onze ruimte benutten. Die ligt klaar met de bouwshift: het plan om de open ruimte te vrijwaren en onze kernen te versterken. Als we kwalitatief verdichten en de bebouwde ruimte efficiënter benutten, versterken we onze stads- en dorpskernen. Dat betekent niet minder bouwen, maar wel slimmer om elders ruimte te sparen.

Bouwshift realiseren om welvaart te consolideren

Dat vereist een krachtdadig beleid en het voortzetten, versnellen en opschalen van wat door Vlaanderen is opgezet om de bouwshift nu concreet lokaal uit te rollen. Dat is cruciaal om onze welvaart te consolideren en toekomstbestendig te groeien met respect voor een gezond leefmilieu.

Onze lokale autonomie is gelukkig groot (vergunningverlening = 99% lokaal), maar dus ook de verantwoordelijkheid voor het welslagen.

Vlaanderen heeft deze legislatuur wel de nodige beleidskaders, regelgeving en ondersteuning voorzien om de gemeenten meer handvaten te geven. Maar het maakt de opgave niet minder groot en vraagt om (moeilijke) keuzes vanuit een gedragen langetermijnvisie voor resultaten die niet meteen zichtbaar zijn. De nieuwe bestuurstermijn gebruiken als hefboom om zowel te verdedigen wat we doen als te kaderen waarom we dat doen.

Geïntegreerde aanpak: met elkaar, niet naast elkaar

Het vraagt een geïntegreerde aanpak over meerdere beleidsdomeinen, want ingrepen in de ruimtelijk ordening werken door het mobiliteitsgedrag, betaalbaar woonaanbod, toegang tot landbouwgrond, concurrentiekracht van bedrijven, onze energiebehoefte en de CO2-uitstoot.

Maar net zozeer de manier waarop effecten van de klimaatverandering zoals wateroverlast, droogte en hittestress, lokaal kunnen worden ingeperkt en qua impact ook in de ruimere omgeving gemilderd kunnen worden op lange termijn. Dat overstijgt de lokale autonomie, evenals onze capaciteit en middelen. We werken daarom met elkaar, niet naast elkaar, zowel tussen het bestuur en burgers/bedrijven als bovenlokaal

We versterken onze kernen door kwalitatief te verdichten en de ruimte efficiënter te benutten 

  • Met een strategisch vastgoedbeleid kunnen de ontwikkelingen in de juiste richting sturen. We onderhouden een goede relatie met ontwikkelaars en de vastgoedwereld, maar bewaken onze grens en blijven steeds dé regisseur.
    • We zetten ons eigen patrimonium in voor tijdelijk ruimtegebruik of om meer bouwrechten te verlenen. Met rechten zoals opstal of erfpacht kunnen we in een betaalbaar woonaanbod voorzien.
    • We verkopen zo goed als nooit eigen vastgoed en vermijden privaat kapitaal. We houden een potje opzij voor aankopen als een interessant stukje “beweegt” met oog op collectieve ingrepen (bv. bouwblok- of wijkrenovaties). Derde-financiering of PPS is daarbij wel een mogelijkheid.
  • We (her)formuleren een heldere ruimtelijke visie op ons grondgebied (cf. de bouwshift) met de blik op lange termijn (30 jaar of meer). Dat wordt een wervend toekomstbeeld en de routebeschrijving daarheen, los van de beperkingen of knelpunten op vandaag.
    • We vertrekken van het eigen structuurplan of maken de stap naar een beleidsplan, met een inschatting van wat op ons afkomt (bevolkingsgroei, woningbehoefte etc.).
  • We bieden ontwikkelingsperspectief aan alle sectoren met een ruimtevraag en sturen die kernversterkend, maar met behoud van eigen karakter (dorpelijk, landelijk of stedelijk).
    • We gebruiken de knooppuntenkaart om te zien waar ontwikkelingskansen liggen.
    • We snijden geen open ruimte meer aan en bouwen niet op afgelegen locaties die ver verwijderd zijn van openbaar vervoer en voorzieningen.
    • We maken optimaal gebruik van het bestaande ruimtebeslag door meer in te zetten op de (her)ontwikkeling van verlaten of verouderde sites en onderbenutte terreinen.
    • We voorzien voldoende plaats voor bedrijvigheid. Met reconversie kunnen we nieuwe ruimte vrijmaken door bv. verlaten bedrijfssites in te vullen met KMO-activiteiten .
    • We voeren een activeringsbeleid voor leegstand, verloedering en onderbenutting van panden of percelen om nieuwe ontwikkelingen aan te trekken in onze kernen. Intussen kan een alternatieve tijdelijke invulling nuttig zijn om de leefomgeving te verbeteren.
  • We bouwen niet minder, maar  slimmer door kwalitatief te verdichten en een efficiënter ruimtegebruik dat het rendement van ons bestaand ruimtebeslag kwalitatief verhoogt.
    • We gaan voor hogere dichtheden door collectief bouwen/wonen in goed ontsloten kernen met een goede concentratie aan basisvoorzieningen. Vier bouwlagen is meer dan voldoende op de meeste plaatsen en rijwoningen bieden ook (voldoende) hoge dichtheden.
    • We doen niet zomaar "meer op minder" (appartementisering). Nieuwe ontwikkelingen op strategische locaties getuigen van een goede balans tussen de gebouwen (wonen) en de kwaliteitsvolle publieke groene ruimte in de directe omgeving.
    • We stimuleren functieverweving (wonen-werken-winkelen) in onze bouwvoorschriften.
    • We gaan voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van ruimte door bv. bedrijfsparkings en sportzalen na de reguliere uren open te stellen voor het publiek. De daken van grote gebouwen kunnen ingericht worden als daktuinen, sportterrein of uitgerust worden met zonnepanelen.
  • We verankeren het vrijwaren van de open ruimte in ons omgevingsbeleid: van planniveau tot vergunningsniveau en handhaving

 

  • We maken een RUP om de open ruimte te beschermen. Het is juridisch de beste manier om op lange termijn versnippering en zonevreemd gebruik te voorkomen en de openruimtefuncties opnieuw ruimte te geven.
    • Het gemeentelijk structuurplan bevat zeker nog een waardevolle openruimtevisie, maar die is nooit (volledig) uitgevoerd. We gaan aan de slag met de acties uit het bindend gedeelte.
    • In openruimtebestemmingen mag normaal gesproken niet gebouwd worden zoals landbouw-, natuur-, bos- of recreatiegebied. Planschade is dus geen bezwaar (geen herbestemming).
    • Het doel is om de gewestplanbestemming te verfijnen en de vele uitzonderingen in te perken (cf. VCRO). We voorzien in bouwvrij (agrarisch) gebied, stilte- en leefgebieden voor soorten en bakenen openruimtecorridors, trage wegen en potentiële zones voor hernieuwbare energie af.
  • We bepalen een strategie om het slecht gelegen juridisch woonaanbod te vrijwaren van ontwikkeling zoals woonlinten, woonreservegebieden, waterzieke gronden of waardevolle bossen in harde bestemmingen (bv. woon- en industriegebied).
    • Evalueer de situatie en grijp in waar mogelijk of voer een uitdoofbeleid. Voor woonlinten of overstromingsgebied is een (open ruimte) RUP het beste instrument. Bij grotere gebieden met een versnipperde en private eigenaarsstructuur kan planschade een knelpunt zijn. We kiezen strategie (vrijwaren/herbestemmen) en maken werk van één integrale bouwverordening voor de gemeente.
    • In afwachting van een structurele oplossing (herbestemming) zoeken we naar koppelkansen voor tijdelijk gebruik (bv. tijdelijke natuur, hemelwaterinfiltratie, stadslandbouw of pluktuinen).
  • We voorzien de nodige beleidskaders als toetssteen voor de vergunningverlening om verdere versnipperingen tegen te gaan en een stimulerend openruimtebeleid te voeren.
    • We verdichten niet in landelijk gebied: splitsen van kavels/woningen of appartementen.
    • We stellen een visie over het oneigenlijk gebruik van landbouwgebied om landbouwgrond voor de (familiale) landbouwer betaalbaar te houden.
    • We gaan thematisch aan de slag om openruimtefuncties ter versterken. Denk in functie van uw prioriteiten aan bv. onthardingsdoelen, een korte-keten-beleid, groenblauwe verbindingen, een boskansenkaarten, ecologisch bermbeheer, natuurinclusieve landbouw, ruimte voor water…
  • We beschermen onze open ruimte tegen versnippering en het biodiversiteitsverlies
    • We plaatsen een moratorium op de verkoop van landbouwgronden voor snel financieel gewin. We zetten die strategisch in om onze landbouw te verduurzamen en de jonge, familiale landbouwer perspectief te bieden.
    • We brengen onze gemeentebossen en andere natuur onder volwaardig natuurbeheer. Door meer in te zetten op houtoogst generen we inkomsten.
    • Open ruimte stopt niet aan de grens. We werken samen met onze buren, overheden en het middenveld om de open ruimte te versterken. Denk aan landschaps- of natuurbeheerplannen, bosuitbreiding, ruilverkaveling, erosie, stikstofsanering, referentieregio's…
  • We gaan voor een duurzame groei en effecten op lange termijn door een integrale aanpak over alle domeinen
    • Locaties van gemeentelijke diensten zijn in functie van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en zacht verkeer. We verweven onze scholen, hoppinpunten, woonzorgcentra etc. met woon- en winkelkernen om de autoverplaatsingen te verminderen.
    • Kanalen, rivieren of grachten spelen een grote rol voor transport, drinkwatervoorziening, landbouw en ecosysteemdiensten. We stimuleren economische ontwikkeling, integratie met het omliggende landschap, natte natuur en een betere waterkwaliteit.
    • We optimaliseren het ruimtegebruik door een geïntegreerde aanpak over de verschillende beleidsdomeinen en door (voortvarende) keuzes vanuit breed gedragen langetermijnvisie om de bouwshift te realiseren, klimaatrobuust te worden en de biodiversiteit te versterken.
      • Ruimtelijke ordening is meer dan enkel gebouwen. Wat zich daarin afspeelt heeft effecten op het leefmilieu, mobiliteit, energieverbruik en de uitstoot. Het minimum is de standstill, propere lucht, zuiver water en meer bos dichtbij huis. Een integrale aanpak voor de lange termijn is dus cruciaal.
      • We leggen de link tussen ruimtelijke ordening met de doelstellingen en acties in overig beleid: mobiliteitsplan, energie- en klimaatplan, hemelwaterplan, warmte- en sloopbeleidsplan... en we stemmen ons ruimtelijk instrumentarium hierop af. Dat kan door de herziening van het centrum-RUP, een bouwverordening, het bijstellen van verouderde verkavelingsvoorschriften en de nodige beleidskaders voor meer houvast in de vergunningverlening (bv. woningtypetoets of groennorm).
  • We anticiperen en houden rekening met de vergrijzing en gezinsverdunning om de juiste woningen te voorzien. Ook de betaalbaarheid is een uitdaging en die jonge gezinnen uit de kern jaagt naar de zoveelste verkaveling, appartementsblok of service flat buiten onze bebouwde kom. Door kernversterking kiezen we voor het juiste type woning op de juiste plaats om aan die behoeftes te voldoen. Door kwalitatief te verdichten, verbeteren we de leefbaarheid. Dat realiseren we door meer te eisen dan enkel het wettelijk noodzakelijke.
    • Elk stadontwikkelingsproject wordt integraal beoordeeld op multimodale bereikbaarheid, groen, aantrekkelijkheid/leefbaarheid van de directe omgeving, stimuleren van zacht verkeer, verweven van functies en doelgroepen, betaalbaarheid, (sociale) dienstverlening…
    • We maken gebruik van voorwaarden en lasten in de vergunningverlening om wie op strategische locaties in onze kern mag bouwen te laten bijdragen aan een kwaliteitsvollere leefomgeving met meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en architectuur die ons karakter bewaart en sociale cohesie en ontmoeting stimuleert.
  • We zetten in op de uitbouw van een functioneel en recreatief netwerk van trage wegen, zowel in de bebouwde als open ruimte. Wandel- en fietswegen verbinden gemeenten, wijken en mensen. Autoluwe schoolomgevingen (en -verbindingen) zijn 1ste prioriteit.

 

  • We voorzien ruimtelijke ordening en leefmilieu in hetzelfde takenpakket van de schepen, best in combinatie met landbouw (grootste openruimtespeler) voor een uniform beleid.

 

  • We doen een beroep op de expertise van de GECORO of kwaliteitskamers. We luisteren naar het middenveld en laten ons bij langlopende en gevoelige processen goed omringen door (externe) deskundigen zowel technisch, juridisch als communicatief om tot projecten succesvol te verwezenlijken.

 

Een lokaal woonbeleid moet inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. 

 

De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. 

Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen moeten nog verder uitgebreid worden.

Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften en in een aangename en leefbare omgeving.

Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er ook echt nood aan hebben. 

Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. 

Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hiervan het grootste slachtoffer zijn.

Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid. 
 

Als N-VA willen wij dan ook blijven gaan voor levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen.

  • Een betaalbaar en diverse woonaanbod
    • We moedigen een beleid aan dat renovaties van woningen stimuleert. Daarom richten we een centraal loket in waar de inwoners terecht kunnen met al hun vragen over bouwen, verbouwen, renoveren en energie. Dit loket is ook het centrale aanspreekpunt voor het aanvragen van premies in dit verband.
    • We stimuleren de private markt die kwalitatief woonaanbod wil bij creëren in onze gemeente. Een groter aanbod drukt de woningprijzen en zorgt zo voor meer betaalbaar wonen.
    • We leggen een woningmix op bij grotere bouwprojecten, dit om voldoende diversiteit in ons woningaanbod te bewaren en creëren.
    • Gemeentelijk patrimonium wordt ingezet om eigen inwoners een plaats in de gemeente te geven. Bij de verkoop van gronden of panden geeft de gemeente een korting aan jonge gezinnen.
    • Meersgezinswoningen moeten ingericht en gebouwd worden met de visie op levenslang wonen. Met een verordening zorgen we ervoor dat de woning, van bij de bouw, aangepast is aan de toekomstige, veranderende levensomstandigheden van de bewoner. (Bredere deuren, geen drempels, …)
    • Het lokaal bestuur moet in de eerste plaats inzetten op het behoud van voldoende kwalitatieve open ruimte. Hierbij is verdichting een belangrijke leidraad.
    • Om de kwaliteit van (meers)gezinswoningen te waarborgen, houden we bij het verlenen  van een vergunning rekening met de minimale grondoppervlakten, voldoende fietsenstalling, afvalbergingen, …
    • We voeren een beleid dat inzet op de activatie van semi-publieke gronden.
    • Om verkrotting en verloedering van het straatbeeld tegen te gaan, inventariseren we leegstaande en verwaarloosde panden en heffen hierop een lokale belasting.
    • We stimuleren hergebruik en herbestemming van gebouwen in het kader van wonen.
  • Een sociaal woonbeleid op maat van de gemeente en haar inwoners
    • Sociale woningen moeten er zijn voor de Vlamingen die te weinig middelen hebben om zelf in eigen huisvesting te voorzien. De Vlaming is graag sociaal, maar verwacht ook dat zijn of haar solidariteit terecht komt bij degene die het nodig heeft en er recht op heeft. 
    • Het door Vlaanderen bepaalde aantal sociale woningen staat als te bereiken doel voorop.
    • Bij de realisatie van sociale woningbouwprojecten moet steeds rekening gehouden worden met de sociale draagkracht van de directe buurt en de hele gemeente.
    • Binnen de lokale toewijzingsreglementen wordt primair rekening gehouden met de lokale binding en een doelgroepenbeleid.
    • De gemeente spoort de sociale verhuurder aan om buitenlandse eigendomsonderzoeken bij sociale huurders uit te voeren, om zo misbruik en fraude tegen te gaan.
    • Wie een sociale woning huurt, heeft heel wat rechten, maar ook een aantal plichten.
    • De woonmaatschappij kijkt strik toe op de verplichting tot inschrijving bij VDAB en de kennis van de Nederlandse taal.
    • We willen dak- en thuisloosheid actief bestrijden  aan de hand van een doorgedreven herhuisvestingstrategie.
    • We zetten noodwoningen in voor zij die in een tijdelijk precaire woonsituatie zitten, bijvoorbeeld naar aanleiding van een brand of onbewoonbaarheid.
    • Het lokaal bestuur promoot het systeem van geconventioneerd huren en verhuren. Het gaat hier om woningen die gerealiseerd worden door een private initiatiefnemers of een woonmaatschappijen en die worden verhuurd met een huurprijs die minimaal 15% lager is dan de markthuurprijs. 
    • We zetten private eigenaars aan om hun pand via sociale verhuur aan te bieden.
  • Een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving
    • In het kader van woningbouw en grotere ontwikkelingen van woonprojecten moet rekening worden gehouden met de draagkracht van de buurt en de gemeente.
    • In het openbaar domein moet toegankelijkheid leidend zijn door middel van aangepaste infrastructuur.
    • Levenslang wonen moet ouderen in staat stellen hun woning aan te passen aan hun zorgbehoeften. Hiervoor moeten zij aanspraak kunnen maken op ondersteunende subsidies. (Bredere deuren, geen drempels, aangepast sanitair, …)
    • We ijveren voor een voldoende aanbod van aangepaste en betaalbare woningen voor ouderen en mensen met een beperking.

Milieu & Klimaat

 

Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen

De CO2-uitstoot verminderen, afval vermijden, bezuinigen op het energieverbruik… we weten wat we moeten doen en de plannen liggen klaar. We gebruiken de nieuwe legislatuur om tot actie over te gaan opdat we achteraf niet duurder uitvallen (“no regret” maatregelen) of zelfs erger, tot de vaststelling komen dat onze doelstellingen buiten handbereik liggen (“lock-ins”).

De uitdagingen voor ons leefmilieu zijn overal idem: toenemende vervuiling, de gevolgen van de klimaatverandering en de achteruitgang van onze biodiversiteit. Om daaraan het hoofd te bieden moeten we emissies aanpakken waar het structureel een verschil zal maken: de bron.

Ons principe is dat vervuiler betaalt. Wie zuinig en duurzaam omgaat met land, water, energie en materialen moet gestimuleerd worden. Wie uitstoot, loost of ontbost moet de werkelijke milieukost dragen. Daartegenover staat een transparante prijszetting en vlotte dienstverlening.

No regret maatregelen en doorbraken forceren

2030 is niet meer veraf. Of we dan onze doelstelling halen om de uitstoot met 30% te reduceren (cf. Burgemeestersconvenant) is eerder bijzaak. We zijn ambitieus, maar ook realistisch. Wat telt is vooral de weg erheen en wat we nu kunnen doen om die te plaveien, zodat de leefomgeving voor onze burgers erop verbetert en bedrijven concurrentieel blijven.

Dat vereist voortvarendheid en politieke daadkracht, beslissingen die we niet elke legislatuur nemen of makkelijk uit te leggen zijn en sterk bestuur om iedereen mee aan boord te krijgen.

We gaan dus concreet aan de slag met hetgeen vandaag haalbaar en betaalbaar is, we schalen op wat nu goed werkt en versnellen waar kansen liggen om in 2030 een betekenisvol verschil gemaakt te hebben ("no regret").

Maar we kijken verder naar hoe klimaatneutraliteit in 2050 er voor onze gemeente kan uitzien. Dat vereist brongerichte maatregelen en moeilijke processen die één legislatuur overstijgen. Toch moeten we die nu initiëren om structurele langetermijneffecten te behalen die het ware verschil zullen maken voor de generaties na ons (doorbraken).

Gezond leefmilieu en klimaatrobuuster worden

Zuivere lucht, proper water en meer bos… de Vlaming vraagt uiteindelijk niet zoveel en rekent daarvoor in grote mate op zijn lokaal bestuur. Dat is de standstill en we gaan voor niks minder.

We verbeteren de kwaliteit van ons leefmilieu om het leefbaar te houden met minder hinder, onze gemeente te vergroenen, woonomgevingen aantrekkelijker te maken en de biodiversiteit te versterken, zowel in de stad als op het platteland. Zo zijn we beter gewapend tegen de effecten van klimaatverandering in zoals bv. wateroverlast, droogte of hittestress.

Begin met wat u zelf kan en betrek dan de rest

De echte handvaten zitten op de hogere niveaus. Denk aan de groene taxshift, elektrificatie van het wagenpark, productnormen voor het uitbannen van PFAS en inbedden van ecodesign, kernenergie… allemaal federaal (en helaas weinig van gezien). De renovatieplicht, de uitfasering van fossiel bij nieuwbouw en misschien straks een kilometerheffing, zitten op Vlaams niveau.

Ons omgevingsbeleid biedt handvaten om het mobiliteitsgedrag en energieverbruik te sturen. We spelen een sleutel in het afvalbeheer en zijn bevoegd voor de minst en minder hinderlijke activiteiten. De zorg voor het klimaat is echter de verantwoordelijkheid van iedere burger. We geven als gemeente het voorbeeld en betrekken en stimuleren de burger zonder betutteling.

Een Warm Aarschot

De N-VA wil van iedere gemeente een warme lokale gemeenschap maken, waar er plaats is voor iedereen. 

Een sterk sociaal weefsel en een leefbare buurt staan hierbij voorop. 

Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbeterd en weer zelfredzaam zijn. 

Elke inwoner van de gemeente heeft namelijk bepaalde rechten, maar hier tegenover staan ook plichten. Deze twee principes moeten in evenwicht zijn. 

Vast werk en een eigen woning blijven de beste garanties tegen armoede. 

Sociale uitsluiting en vereenzaming moeten maximaal vermeden worden door de deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd zijn in hun eigen leefomgeving en dat mensen naar elkaar omkijken. 

Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering. En ook voor wie zorgt moet gezorgd worden. 

De N-VA blijft gaan voor een warmhartige lokale gemeenschappen met een sterk sociaal weefsel. 

 

Beleid op maat van jonge gezinnen

  • Als lokale partij willen we inzetten op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.
  • Het inrichten van een digitaal loket kinderopvang als belangrijke tool voor jonge ouders.
  • Het lokaal bestuur neemt zijn rol als regisseur op, zowel voor voorschoolse als buitenschoolse kinderopvangen.
  • Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.
  • Er wordt binnen het beleid voldoende ingezet op aandacht voor nieuwe gezinsvormen binnen de gemeente. (Eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, ouders met gelijk geslacht, …)
  • We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid. Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.

Zorg, gezondheid en preventie

  • We realiseren een voldoende en toegankelijk zorgaanbod binnen de gemeente en de regio.
  • We stimuleren samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone.
  • De gemeente dient een centraal zorgloket te organiseren in het Sociaal Huis als toegankelijk aanspreekpunt voor inwoners met zorg- of gezondheidsvragen.
  • We ondersteunen en communiceren Vlaamse preventie- en sensibiliseringscampagnes op vlak van gezondheid. (Bevolkingsonderzoeken, vaccinaties, …)
  • Als lokale partij gaan we voor eengemeentelijke mantelzorgpremie als blijk van waardering en ondersteuning, want ook voor wie zorgt, moet gezorgd worden.
  • We promoten een gezonde levensstijl en dragen dit ook uit naar de eigen gemeentelijke medewerkers. (Gezonde voeding, voldoende bewegen, stoppen met roken, …)
  • De gemeente plaatst AED-toestellen op strategische locaties op het grondgebied en richt reanimatie- en eerstehulpcursussen in voor de inwoners.
  • We realiseren een Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO). In het GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken.
  • Het GBO zorgt ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden.

Inclusieve gemeente voor mensen met een beperking

  • Aandacht voor inclusiviteit in alle lokale beleidsdomeinen staat voor ons als lokale partij voorop.
  • Met een integrale toegankelijkheid van alle openbare gebouwen en het openbaar domein zorgen we ervoor dat inwoners met een beperking zich zonder zorgen kunnen verplaatsen in onze gemeente..
  • We zorgen voor aangepaste activiteiten binnen het lokale vrijetijdsaanbod.
  • We ijveren voor de erkenning van de European Disability Card (EDC) in onze gemeente. Deze kaart zorgen voor bepaalde maatregelen die de deelname van personen met een beperking aan vrijetijdsactiviteiten moet vergemakkelijken. 
  • (Kortingen, brochures in eenvoudige taal, vlottere toegang tot attracties, assistentie, gespecialiseerde gidsen,...)
  • Als lokale partij gaan wij voor prikkelarme momenten tijdens evenementen.
  • Een prikkelarm moment geeft mensen met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit de kans om evenementen rustig te beleven, zonder dat ze overprikkeld raken. Zo krijgt iedereen de kans om te genieten .
  • Met het inrichten van een Minder Mobielen Centrale willen we mensen met een beperkte mobiliteit helpen zich op een vlotte manier te verplaatsen, in samenwerking met vrijwillige chauffeurs.De gemeente richt een adviesraad voor personen met een beperking op om hen mee te betrekken bij het lokale beleid.
  • De toegankelijkheidsraad denkt na over thema’s of acties van de gemeente die personen met een beperking aanbelangen. De raad brengt op vraag advies uit, signaleert knelpunten en werkt mee aan sensibiliserende acties. 

Een beleid voor senioren in vorm

  • Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is volgens ons een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen. Het kan een leidraad zijn voor toekomstig beleid.
  • Het inrichten van een vrijwilligersloket, dat hulpvragen en hulpaanbod aan elkaar linkt, biedt de ouderen de kans om blijvend een actieve rol op te nemen binnen de samenleving.
  • We zorgen voor meer aangepaste activiteiten binnen het lokale vrijetijdsaanbod.
  • We zetten in op de organisatie van Lokalen Dienstencentra (LDC's). Lokale dienstencentra bieden informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aan. Die activiteiten zijn specifiek bedoeld om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. Daarnaast bieden ze ook hulp aan bij taken uit het dagelijks leven.
  • Onze lokale partij vraagt ook aandacht voor de inrichting en creatie van zowel formele als informele ontmoetingsplaatsen voor senioren.
  • Het opstellen van een gemeentelijk ouderenbeleidsplan zorgt ervoor dat de visie van senioren wordt meegenomen in het gemeentelijke beleid.
  • De gemeente moet een seniorenconsulent aanwerven, dit als eerste aanspreekpunt voor ouderen in de gemeente.
  • Het lokaal bestuur bundelt alle relevante informatie voor ouderen in een ‘Seniorengids’.
  • We zetten in op alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen: warme maaltijden aan huis, gezinshulp, thuiszorg, …
  • Het lokaal bestuur moet voldoende residentiële zorg in de eigen gemeente faciliteren.
  • We voeren een beleid op maat van een ‘dementievriendelijke gemeente’.
  • De organisatie van collectieve en autonome dag- en/of nachtopvang voor oudere zorgbehoevenden in onze gemeente is van groot maatschappelijk belang.

Een gericht beleid om armoede structureel aan te pakken

  • De N-VA staat voor een evenwicht tussen rechten en plichten.
  • Mensen in armoede hebben, mits ondersteuning, de verantwoordelijkheid om, binnen de mate van het haalbare, hun situatie zo goed mogelijk te verbeteren.
  • Als lokale partij vinden wij werk en een dak boven het hoofd zijn nog steeds de beste garanties tegen armoede.
  • Werklozen en -zoekenden moeten zo snel als mogelijk instappen in een traject naar werk. Een vaste betrekking binnen het regulier economisch circuit moet hierbij, indien mogelijk, het uiteindelijke doel zijn.
  • Mensen in armoede moeten nagaan of ze hun rechten volledig uitgeput hebben, alvorens bij het OCMW bijkomende steun aan te vragen. 
  • Er zijn tal van premies, tegemoetkomingen en voordelen die gelden voor specifieke doelgroepen en in bepaalde thema's. Omdat deze premies en voordelen meestal niet automatisch worden toegekend en omdat er zoveel verschillende tegemoetkomingen zijn, moeten mensen eerst deze aanvragen in orde brengen en hun situatie dan evalueren.
  • We willen inzetten op de sociale integratie van kansengroepen en sociale uitsluiting gericht tegengaan.
  • Het aanbieden van goedkopere warme maaltijden aan kansengroepen en de oprichting van een sociale kruidenier is volgens ons een belangrijke meerwaarde.
  • In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat er ingezet wordt op trajecten rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
  • Participatie van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten moet verder bevorderd worden. Dit kan door middel van de introductie van de UiTPAS, die mensen in armoede het recht geeft op een kansentarief bij deelname aan vrijtijdsactiviteiten.
  • We vinden het als lokale partij belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een cliënt steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren en ook een huisbezoek brengen, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid.
  • Afspraken met betrekking tot scholing, opleiding, werkbereidheid, activering, huisvesting, … worden vastgelegd in een GPMI en regelmatige getoetst. Bij niet nakoming, wordt de steun geschorst of stopgezet.

Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:

  • zet dingen in beweging;
  • heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (lawaaioverlast, overhangende bomen,…) in plaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
  • zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
  • zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

Ook binnen vrije tijd dient er rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Als N-VA werken we aan een drempelvrije gemeente.

De gemeente als samenhangende gemeenschap

Een levendige gemeente heeft volgens de N-VA:

  • Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. We zetten daarom in op de ondersteuning van vrijwilligers.

 

  • Een beleid dat faciliteert in plaats van organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is
    • We zetten in op een gemeentelijke uitleendienst, complementair aan de private markt
    • Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, enz.
  • Een gedeelde identiteit dankzij een actieve participatie.

 

  • Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd. We stimuleren het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten (onder andere schoolgebouwen).

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen

Het gemeentelijke sportbeleid is volgende de N-VA:

  • Inclusief. Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid, een sterk sportbeleid laat niemand achter.
  • Breed gedragen, kwaliteitsvol en professioneel. We zetten onder andere in op de ondersteuning van opleidingen tot sportcoaches.
  • Infrastructureel top.
    • Daarom investeren we in gemeentelijke sportinfrastructuur zoals de Laaksite.
    • We ondersteunen sportverenigingen in hun eigen investeringen.
    • We zetten in op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor bovenlokale sportinfrastructuur.
    • We hebben oog voor nieuwe sportvormen.
  • Sporten en aanzetten tot beweging als bouwsteen voor een gezondere gemeente
    • We zetten in op sport op school en sport op het werk om zo veel mogelijk mensen in beweging te brengen.
    • We zorgen ervoor dat er aanzetten zijn tot bewegen in de publieke ruimte.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid betekent voor de N-VA:

  • Een cultuurbeleid dat dicht bij de mensen staat.
  • Complementariteit. het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod.
  • In ons cultuurbeleid blijven we de nadruk leggen op de dynamische wisselwerking tussen erfgoed en vernieuwing.

Ruimte voor kinderen en jongeren

De N-VA wil een positief en veilig klimaat creëren voor onze kinderen en jongeren. Ze moeten alle kansen krijgen om zich te kunnen ontplooien. Dit trekken we ook door in ons jeugdbeleid.

  • Als N-VA vinden we dat alle openbare ruimte toegankelijk moet zijn voor kinderen.
    • Parken en pleinen worden ingericht met behoud van ruimte om te spelen.
    • Er wordt ingezet op beleving en aanzetten tot spel.
    • Er is aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking.
  • We vinden spelen in het groen belangrijk.
    • We zetten in op het bewaren van openbaar groen.
    • We zorgen voor speelbossen.

 

  • Voor de N-VA is spelen geen overlast.
    • We zorgen voor een verdraagzaam klimaat voor spelende kinderen.
    • Beleidsmaatregelen worden ook aftoetsen aan effect op kinderen en jongeren.
  • Kinderen moeten zich veilig kunnen verplaatsen.
    • Veiligheid in schoolomgevingen en in de buurt van jeugdlokalen moet aangepakt worden.
    • Veilige ‘trage wegen’ naar school, jeugdlokalen en speelplekken zijn onontbeerlijk.
  • Voldoende ruimte voor georganiseerd jeugdwerk. We ondersteunen jeugdverenigingen in hun investeringen en zorgen voor lokalen met speelmogelijkheden.

 

  • Kinderen en jongeren helpen voor de N-VA mee aan de inrichting van de openbare ruimte.
    • We vergroten de participatie door een goed uitgebouwde jeugdraad, een kindergemeenteraad, een leerlingenparlement, enz.
    • We zorgen voor participatiemomenten specifiek met kinderen bij aanleg van (speel)pleinen.

Toerisme als troef

De N-VA wil inzetten op:

  • Een sterk toeristisch imago.
    • We zetten in op een goede toeristische toekomstvisie. We vertrekken hiervoor vanuit de eigen sterktes van de gemeente en maken een sterk toeristisch ontwikkelingsplan.
    • We zetten in op herkenbaarheid en eigenheid en ontwikkelen een goede (toeristische) huisstijl. Indien nodig sluiten we aan bij de stijl van de toeristische regio.
    • We sluiten toeristische samenwerkingsverbanden niet uit. Deze kunnen versterkend werken voor de eigen toeristische branding.
  • Streekproducten en -marketing.
    • We zorgen voor een sterk toeristisch imago. We zetten de gemeente op de kaart binnen de eigen regio.
    • We verbinden horeca met toerisme. We zorgen voor linken met de lokale horeca in het toeristische aanbod.
    • We brengen een toeristisch verhaal. Dit kunnen we doen door het verbinden van toerisme met cultuur en/of erfgoed.
  • Dag- en verblijfstoerisme.
    • We voorzien in een laagdrempelig aanbod.
    • Een goed uitgebouwd wandel- en fietsaanbod met oog voor de toeristische troeven van de gemeente.
    • We zetten in op beleving (eten, drinken, bezienswaardigheden, enz.)

Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap

Voor de N-VA is een sterk lokaal onderwijs van groot belang. We doen dit onder andere door in te zetten op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel.

Steden en gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren. De N-VA vindt dat dit flankerend onderwijsbeleid, waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen, verder moet uitbouwen. Lokale besturen moeten die opportuniteit optimaal invullen. Dat kan bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. Dat komt uiteindelijk de hele lokale (school)gemeenschap ten goede. Hierin voeren we ook een actief taalbeleid Nederlands.

Kinderopvang

We nemen de regiorol in handen voor een goed gecoördineerd kinderopvangaanbod in de gemeente. We nemen de uitdagingen van het BOA-decreet ter harte en zorgen voor een omslag in het opvanglandschap en aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

Multi-inzetbare scholen

Als N-VA zetten we actief in op het multifunctioneel gebruik van schoolinfrastructuur. Daarom willen we schoolgebouwen ook buiten de schooluren openstellen voor het verenigingsleven.

Flankerend onderwijsbeleid

We nemen onze rol op als lokale onderwijsregisseur en doen dit door een sterk flankerend onderwijsbeleid:

  • We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor al onze inwoners. We kunnen zelf laagdrempelige initiatieven nemen of leesbevorderingsprogramma's ondersteunen. We zetten in op het wegwerken van taalachterstand door taalbaden te organiseren of in te zetten op zomerscholen.
  • We zetten in op het gebruik van het Nederlands met de ouders.
  • We hebben oog voor de aanpak van alcoholaankoop en -gebruik van minderjarigen tijdens (middag)pauzes.
  • We zorgen voor de organisaties van huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
  • We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen.

Regiorol in de kinderopvang

Het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) is een hefboom om werk te maken van sterke lokale vrijetijdskansen voor kinderen en jongeren. Als gemeente nemen we de regiorol op en zorgen voor een sterk aanbod aan opvangplaatsen en activiteitenmogelijkheden. We zorgen ook voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.