N-VA Aarschot verbolgen over zoveelste fraudegeval in stad Aarschot

Op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Met ontzetting neemt de N-VA Aarschot akte van het zoveelste fraudegeval in het stadsbestuur. Het roept op tot een spoedig optreden van het parket, eist de opmaak van een ethische bestuurlijke code en de tijdelijke schorsing van alle lopende benoeming- en bevorderingsprocedures.

N-VA Aarschot heeft met ontzetting kennis gemaakt met het bericht waarbij Open VLD-schepen Christel Verlinden gefraudeerd heeft met examenvragen om een selectieprocedure te beïnvloeden. Dit fraudegeval wordt door de N-VA niet als een alleenstaand geval gezien maar kadert in een cultuur van corruptie en fraude die nu al jarenlang het stadsbestuur teistert.

Een bloemlezing van de afgelopen jaren maakt duidelijk dat de drie traditionele partijen telkens opnieuw de regels flagrant aan de laars lappen:

Zo moest burgemeester Willy Schellens (SP.a) in 2007 aftreden na een veroordeling tot 12 maanden wegens onregelmatigheden bij de toewijzing van een stedelijk afvalbeheerscontract. Ook toenmalig schepenen Vinckx (CD&V) en Pelgrims (CD&V) werden door de correctionele rechtbank veroordeeld.

Begin dit jaar bracht Audit Vlaanderen opnieuw onregelmatigheden uit, onder meer met betrekking tot de aanwerving en bevordering van de zoon en schoonzoon van de burgemeester André Peeters (CD&V).

Nu blijkt dat ook Open VLD zich met Christel Verlinden schuldig  blijkt aan frauduleuze praktijken is de cirkel helemaal rond.

N-VA lijsttrekker Annick Geyskens: “Dit fraudegeval is nu de zoveelste in het rijtje waarbij de traditionele partijen hun corruptiebereidheid etaleren. Voor de N-VA Aarschot is de maat meer dan vol. Ik hoop dat het parket nu snel wordt ingeschakeld. De stal moet volledig worden uitgemest.”

Geyskens heeft de voorzitter van de gemeenteraad meteen opgeroepen een extra zitting te organiseren.

Geyskens: “In deze zitting zal de N-VA een tijdelijke schorsing van alle lopende benoemings- en bevorderingsprocedures eisen, tot duidelijk wordt tot hoever deze malafide praktijken strekken. Daarnaast wensen we de opmaak van een ethische bestuurlijke code waarbij selectieprocedures gegarandeerd objectief en door externe onafhankelijken zal verlopen.”